11 juli, 2012

Lastträning!

Igår stod lastträning i Annicas finsläp på schemat. Passade bra eftersom det var lite blött i gräset så det hade inte gått så bra o rida i hagen ändå...

Hon gick på ganska snällt på en gång, tricket var att få Freyjs o stanna kvar i släpet, utan o springa ut igen.

Helst o kunna lämna henne där inne och gå ut o stänga...

Vi gick in massor av gånger och när hon stod stilla och slappnade av i släpet (medans jag var inne hos henne) så kliade vi på favvokliställena, åt lite morötter och hade det mysigt.

Sen lekte vi lite jojo en stund, backa några steg, kom tillbaka in, backa några steg kom tillbaka in...

Efter ett tag så stod hon snällt i släpet tills jag bad henne gå ut.

Då försökte jag mig på o gå på andra sidan mellanväggen för o komma åt bommen, men det gick inte, så fort jag gick bakåt gjorde Freyja det också.

Försökte mig på o skicka på henne istället så jag skulle vara kvar utanför, gick inte alls, hon kollade på mig som om jag vore dum i huvudet...  :)

Frågade Anna om hon kunde stå o hänga vid bakbommen o snacka skit med mig så Freyjs inte skulle få spunk av o ha någon som potentiellt kunde stänga... och efter en stund märkte Freyja att Anna inte stängde in henne, trots att hon stod vid bommen och till och från fipplade med den...

Det gick så himla bra så Anna o jag gick vidare med "gå på själv" träningen...

Anna stod inne i släpet med godis, och jag bad Freyja gå in. Det tog en liten stund innan Freyja förstod, men sen var det en rolig lek.

Sen stod Anna utan godis inne i släpet, och jag gick runt släpet och gav Freyja godis genom skötardörren. Funkade jättebra, för då kunde Anna säga att Freyja inte skulle gå ut när jag sprang tillbaka runt släpet för o be Freyja backa ut.

Freyja fick lite mat vid bommen och sen innan jag slängde ut henne i hagen gick vi bort till släpet en vända igen.
Genom skötardörren la jag in en morot på foderkrubborna och sen skickade jag på Freyja som hajjade på en gång.
När jag backat ut henne fick hon gå in igen och jag gick runt till skötardörren och gav henne lite godis där.
Sen stod hon kvar när jag kom tillbaka till baklemmen och bad henne backa ut.

Jag är så himla glad att det gick så bra och att jag fick så bra hjälp av Anna!

Lycklig! Älskade ponny! Som jag har saknat din lättlastadhet! :)

1 kommentar:

  1. Sv: Visst kan det vara skönt att ha hela diskussionen på samma ställe det kan jag hålla med om faktiskt, men jag tycker fortfarande det blir lite flummigt att behöva gå in i andras bloggar hela tiden för att finna svaret, någon skrev till mig att man kunde se sitt svar ändå i sin blogg även om de svarat i sin egen, men det funkar tydligen inte för mig.

    SvaraRadera