15 december, 2009

En snabbis...

Ja, det fick bli en snabbis till stallet ikväll igen.
Kollade till bulan och skruvade i två brodd i varje dojja. Skrapade bort värsta isen på Freyja och gav henne lite käk. Idag fick jag i henne 0,2 kg av proteinmineralerna, så jag tror att jag är med på säcken ändå.
Blandar jag 0,5 Mustang pellets protein + med 0,2 Vitafor Proteinmineral kommer jag upp i en perfa foderstat. Lite låg kvot på protein/energi, men 5,7 borde fungera. Märker jag att det inte gör det får jag väl hitta på någon backupplan :)

Knölen var märkbart större igår. Så jag ringde vet. Jag tycker den borde börja försvinna nu :S Vet sa i alla fall att så länge den inte fortsätter växa, eller hennes allmäntillstånd är påverkat så borde det inte vara någon fara. Men började hon bli hängig eller den växer markant ska jag ringa ut vet på en gång.

Känns tryggt ändå. Kanske behöver hon ta det lite lugnt ett par dagar och inte anstränga halsmuskeln? Det känns som om den var mindre idag och hon vilade ju igår. Nå ja, vi får se hur den ser ut i morgon.

Idag har jag klurat på "sulor vs inte sulor". Det är ingen lätt fråga inte. Förra året körde jag "snösulor" vilka gjorde sitt bästa för o sno skor av mig. Den lixom sågade av sömmarna i skorna vilket gjorde att jag hade ett gäng tappskor. Men hon hade aldrig styltor, så det behövde jag ju inte oroa mig för. Hur ofta är det egentligen styltväder? Hur stor är risken att Freyjs gör sig illa i hagen med styltor? Rida kan jag ju hoppa över om det är styltväder...
Klurigt är det. Hur ska du göra?

Nu ska jag krypa ner i badet och kika lite i en av mina nya böcker.
Har oxå börjat planera lite smått för sitsträning med Pia, jag längtar! Framförallt efter o ha sett bilderna från passträningen ;)
Kram kram!

5 kommentarer:

  1. Inga sulor på Thrainn!!! Förra vintern var det styltväder 2-3 dagar tror jag. Inga problem för dom i hagen. Ingen tyngd av ryttare, väljer själv vart och om man vill gå eller inte. Kan röra sig långsamt mm = inga problem ;-)

    SvaraRadera
  2. Detta med sulor velar jag också med fram och tillbaka. Tror samt att det blir fettsmörjning innan ridning som kommer att gälla vid styltväder. Ha en trevlig dag

    SvaraRadera
  3. Jag hade bestämt mig för att inte ha sulor i år (brukar alltid ha det), men i måndags kväll hade båda mina damer ordentliga styltor (Prudur hade nästan 2 dm i ena bakhoven) - och det var inte ens töväder... Så nu börjar jag fundera igen... Får se hur de ser ut ikväll.
    Angående proteinfodret - en i mitt stall köpte den sort du rekommenderade, den är ju perfekt för att få bra protein och lite energi, men den är olika populär hos hennes hästar (en av dem vill inte ha men de andra två äter). Ett annat alternativ som dock ger mer energi är Pluss grön från Krafft (som går ner i ett nafs hos alla hästar).

    SvaraRadera
  4. Linda>> Oki

    Inga-Lill>> Oki, jag vill minnas att det var fler dagar. Tror jag ska räkna dagarna i år. Igår var det absolut styltor.

    Dannie>> Fettsmörjning? Hur menar du då?

    Lotte>> Freyja vägrade äta det i början (alla andra som provat det käkade dock glatt). Så jag har köpt ny mat. Mustangfoder pellets protein + Det har 130 smrp och 10 i energi. Nu verkar hon äta båda. Vill ju inte ha förmycket energi. :)

    SvaraRadera