22 maj, 2009

Brunsttider

Ja, Freyja brunstar som aldrig förr. Ena stunden går det jättebra o kanalisera hennes energi på rätt saker, medans nästa är det stört omöjligt. Hon tigger o ber om Draumurs uppmärksamhet i hagen men som den eminenta valack han är så förstår han inte varför hon envisas med o trycka upp rumpan mot hans mule. Jätteskönt tycker jag!

Men hon brunstar ändå så hon är helt kladdig överallt på den bakre delen. Inte sådär jätteroligt. Men förhoppningsvis är det värsta över till Stormur Vår Lätt.

Vi var ute på en jättemysig tur igår, jag, Annica och Inga-Lill. Vi red bort förbi räddningsskolan och ner till badplatsen bakom båthamnen. Sen hem igen. På vägen finns en "jätteläskig" träbro och det var helt omöjligt att få Freyja o gå över den som en normal häst. Backa henne över gick där emot bra.

Så igår kväll fick jag en liten ide. Det är precis samma problem som vi har med lastningen när den strular. Det går utmärkt o backa henne på transporten även om hon bestämt sig för att inte gå in. Så, jag tänkte jag ska ta mig ner till den där träbron och se om jag kan komma på några bra knep för att få henne att gå över normalt, det fungerar inte att dra, det fungerar inte att muta, det fungerar inte att lägga till spöt, det går inte att rida över, det går inte att gå över osv men backa går bra (???).
Då borde även resterna av mina lastproblem försvinna.

Näe, om jag ska ta och jobba lite kanske. Vi har inte lyxen av klämdagar på mitt företag.

Hoppas ni andra har en skön paus från vardagen!
Kramisar!

2 kommentarer:

  1. mmm besvärligt det där med brunsten... gillar oxå "Drejjan" bra att han ignorerar de brunstiga tjejorna :)

    SvaraRadera
  2. Jag försökte också att backa in Frenja i transporten, för det är hon bra på när det kommer till lastning. Det fungerade tyvärr inte på min dam, men vem vet, kanske det fungera på Freja. Kan du vända henne i transporten sen? Lycka till!

    SvaraRadera