29 maj, 2009

Ryggen...

Det är något med Freyjas rygg, jag är orolig och nojjig såklart.

I lördags när det skulle vara lektion markerade hon när jag tryckte på ryggen. Det syntes inget när jag gick eller sprang med henne och när hon rört lite på sig märktes inget alls längre. Så jag bestämde att jag skulle försöka rida och se om hon visade något. Det gjorde hon inte så jag avfärdade det som träningsvärk.

Igår när vi kom upp till stallet, i kylan blåsten och regnet. Svankade hon som en jag vet inte vad när jag klämde på ryggen. Och klämde jag längre bak såg hon ut som en bakskygg tjurkalv. Krummade med ryggen på nått sätt jag aldrig sett en häst göra förut.

På med fleecetäcke och regntäcke och sen gick vi en sväng istället. Hon skrittade bra genom hela kroppen, tog lika långa steg, sviktade bra med bra övertramp. Tog upp henne till volten och longerade lite, traven såg jättefin ut och hon såg varken onöjd eller halt ut.
Vi gick en sväng till.

När hon rört på sig ca 20 minuter gick jag in i stallet och tog av henne täckena. Då visade hon ingenting när jag klämde på ryggen längre?!?
ÄR det träningsvärk, eller är det något annat? Känns sådär lagom roligt när det är kurs på söndag :(

Hon är svullen över ett sår på frambenet också, men inte så varm och hon ömmar inte så mycket där. Tempade henne också för säkerhetsskull, och hon ligger som vanligt på 37,9

Ska smita upp efter jobbet och kolla henne igen. Sen ska jag ringa Elli och säga om hon får gå ut o ta en promenad eller skritta lite lungt...

Kan det vara träningsvärk? Kall o stel (ingen vinterpäls kvar) eller nått annat? Sadeln ligger bra, eller hur Anna?
Jag har börjat sätta henne mera på baken än tidigare när jag rider, kan det vara det? Ska jag ta det lugnare ett tag?
Jag vill INTE låta henne vila nu i början på sommarbetet, då kommer hon se ut som en fotboll innan midsommar!!

Nu måste jag jobba lite igen.
Kramisar!

4 kommentarer:

  1. Mmm inte roligt tjejen... jag kan dock inte ge dig någon bra diagnos... Kramen

    SvaraRadera
  2. Blöta hästar kan svanka lite när man klämmer på ryggen. Det har jag lär mig från storhästvärlden, där rider man inte på blöta hästar för att riskera ryggont.
    Hoppas att det inte är något.

    SvaraRadera
  3. hmm, låter som muskelvärk eftersom hon inte reagerar längre efter lite rörelse och värme. Kan också vara som Eva säger...blöta och kalla hästar kan vara lite stela och ömma.
    Inga småsår utmed ryggen? Bara hon inte rullat sig över en sten eller nått annat hårt, har själv häst som råkat ut för det nämligen.

    Lite liniment och massage kan kanske göra susen men kolla upp det om det håller i sig. Lycka till...

    SvaraRadera
  4. Fy va jobbigt.. :o/ Hoppas du kommer fram till vad det är *kram*

    SvaraRadera