13 maj, 2009

Hårdträning...

Ja, ska jag tävla om 3½ vecka är det kanske dags att jag börjar med lite hårdträning.
Försöker fokusera på lugn form och bra takt. Freyja har varit lite flängig med huvudet sedan jag började försöka sätta lite mer press på henne.

Efter att jag surfat runt lite och försökt hitta tips och idéer. Ett förslag jag tog till mig var att byta bett. Jag läste i islandshästen att många hästar trivs bäst med ett oledat svagt böjt bett. Så jag köpte sonika ett sånt till Freyja. Fasta ringar och lite större än mitt gamla tredelade med tungfrihet.

Det känns som om hon tycker om bettet. Hon känns något lugnare och hon suger mer än tuggar på bettet. Jag tror det är en bra start.

Annars har vi det lite körigt med ökningarna just nu. Hon lägger sig mest i grisepass när jag försöker öka farten. Det är tur jag ska tävla lätt och inte öppen klass ;)

Ikväll ska fröken Anna komma och titta på en sadel Annica ska prova. Kanske kan hon kasta ett öga på mitt nya bett då också... Om jag har tur så...

Nu ska jag jobba lite igen.

Kramisar!

PS. Grattis till "samtal nummer 12" Ammi! Ska hålla tummarna i finalen på fredag Ds

5 kommentarer:

  1. Så kul att du ska tävla med mig... eller är det?! Hmmm jag kommer ju få stryk BIG time :P

    SvaraRadera
  2. *haha* sötgumman!
    Jag ska iaf göra mitt bästa för o klå dig ;)

    Puss!

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du ska tävla Madde :)

    SvaraRadera
  4. Hihi tack tjejen :)

    Har du fått klartecken från Ellie nu att hon hänger med?? Ska bli jättekul jue!!

    Kram!!

    SvaraRadera