21 februari, 2010

Bus i skogen...

Natten var full av snö och blåst så svärmor tog min morgonfodrin. Snällt av henne. Jag tror hon var rädd att jag skulle köra fast o ringa o väcka dem annars ;)

Kallt som f_n men solsken ute när jag väl tog mig upp för den välplogade vägen till stallet, ett par timmar efter morgonfodringen.
Eftersom Annica var i stugan och Isak tappat en sko tänkte jag passa på att motionera båda kusarna på en gång. Bra hjärngympa för dem båda. Slängde på Isak träns, delta och grimskaft. Sen fick han hänga med mig och Freyja ut i skogen.
Jag tror Isak blivit handhästad rätt mycket tidigare. Han skötte sig eminent! Gick bakom när jag lät honom men kom fram till mitt ben direkt när jag bad honom. Det var ju lite bökigt på vissa ställen i skogen. Svårt att se var vägen gick och dikena började.

Vi skrittade ganska långt innan jag kom fram till en före detta plogad väg där vi kunde öka farten lite sida vid sida.
Freyja var måttligt nöjd över o ha Isak så nära brevid så jag hade fullt sjå o hålla hennes bakben under kontroll, och företrädesvis även hastigheten. Jag missade o hålla ett öga på Isak och rätt som det var kände jag hur Freyja ökade tempot markant. Isak hade sprungit förbi henne och det uppskattades INTE! Hon skulle ligga först! Så det var lite stökigt en stund innan jag fick tillbaka Isak på "sin" plats igen och jag ägnade mig åt att berömma en den ena, en den andra för att dom var så duktiga.
Även om vi inte var ute på någon vidare lång tur tror jag båda var lite trötta när vi kom tillbaka. Det var ganska djup snö o pulsa i.

Det kommer garanterat gå bättre när sommaren är här och det är mer plats på grusvägarna än det upptrampade spåret vi hade idag. Lite mer träning så kommer det bli super!

Det var i alla fall skitroligt o mysigt o ha båda hästarna i skogen. Jag bara önskade att någon hade sett oss :)
Tack för "lånet" Annica!

Nu ska jag nog farma lite... ;)
Kramisar!

6 kommentarer:

  1. Det där lät både svårt och kul på samma gång. Duktig du är - jag ser framför mig dig ungefär som Benni Lindahl när han handhästar :)

    SvaraRadera
  2. Jag är imponerad över att du tog dig fram (även om vi spårat åt dig) med två hästar.

    SvaraRadera
  3. Jättekul att han skötte sig bra :) Klart du får göra om det igen :)

    SvaraRadera
  4. Det där är jätteroligt att handhästa.. OCh nyttigt. Brukar göra det med Ketill och Frenja

    SvaraRadera
  5. Imponerande! Kan du inte komma förbi och lära mina hästar (och mig) hur man gör:-)

    SvaraRadera
  6. Lisa> *Skrattar* Du är söt du! Njäe, det såg nog inte riktigt ut som när Benni gör det ;)

    I-L> Ja, jag hade ju lite tur att det fanns spår...

    Annica>> Kuligt! Ser fram emot det! :)

    Anna> Det var lättare med Stjarna dock eftersom hon var lägre rang än Freyja. Freyja gillar inte riktigt o ha Isak så nära inpå sig...

    Lotte>> *skrattar* Lätt! Det ordnar vi när det blir varmare! ;)

    SvaraRadera