13 december, 2009

Härlig dag hos Stall HM

Idag åkte jag, Annica och Inga-Lill till Stall HM för att träna lite på passen för den kommande säsongen. Inga-Lill och Thrainn var ju inte helt oväntat bäst på pass. Men även jag och Annica fick till några godkända läggningar.
Freyja har fortfarande inte riktigt fattat det där med o ta i bakifrån i passen. Sen har hon ganska rumsliga rörelser vilket kanske gör det lite svårare för henne. Man kan säga att Stilpass nog inte är vår grej. Inte speed pass heller för den delen.

Men lite femgångs pass ska nog gå och ordna på någon tävling under året. Men jag mjukstartar med fyrgång.

Stall HM var ett jättemysigt stall med jättemysiga ridvägar. Vi var en sväng på banvallen som man tydligen kan rida på ända till Norrtälje. En sån skulle man ha :) Sen galoppade vi upp för en backe som brukar göra de flesta hästar möra efter halva. Men Stenhuggethästarna (och även Ketill) är i god kondition och hade mycket kvar o ge när den branta backen var slut.

Efter passträningen, med coachingtips, tidtagare, bootsbyten och fotograf tog vi oss en välförtjänt fika utanför stallet medans vi skrattade åt hästarna vi släppt lösa på volten intill. Isak gjorde sitt bästa för o busa igång Freyja och Thrainn men dom var mer intresserade av o rulla sig på den sköna volten en sådär trehundrafurtioelva gånger. Isak såg för rolig ut när han smet in bakom transporterna (som stod parkerade på volten) och sen laddade järnet och störtade mot Freyja o Thrainn för o få lite fart på dem. Buskille! Han är så söt!! <3

Btw, jag älskar min nya "lättlastade" häst. När vi skulle iväg i morse gick hon på som ingenting. När vi skulle hem sa hon "Nej, jag vill inte, jag vill vara kvar här" och backade o trilskades säkert en halv minut innan hon suckade lite och gick raka vägen in i transporten. Det är helt obeskrivligt skönt. Och om någon sagt att tre timmar med Janne skulle resultera i detta mirakel hade jag gjort det för länge sen!

Tack Anna-Karin, Anna, Sus, Annica och Inga-Lill, för en underbar dag! Det var så härligt så man knappt ens märkte the snowrainmixen :)

Kram kram!

Ps. Om någon vill kika på lite bilder finns det hos Anna och ja, jag är i desperat behov av sitsträning. Piiiiiiaaaaa!! Ds

4 kommentarer:

  1. De är så duktiga att gå på de små pållarna ;)

    SvaraRadera
  2. Passträningen - det ser verkligen superhärligt ut på bilderna! Och vad skönt att freyja är en lättlastad dam numer. Verkar som ni hade en helmysig dag med era fina hästar!

    SvaraRadera
  3. Vi hade det verkligen toppen. Annas bilder på Freyjas gångarter får en att häpna. Vilket steg och så har hon verkligen blivit LÄTTLASTAD. Nu börjar vi få rutin på att vara ute och åka. Mera ut och åka helt enkelt. Vi får bjuda in oss lite här och där ;-)

    SvaraRadera
  4. Ni är välkomna till oss! Fantastiska ridvägar (finns bra passrakor också, tycker Prudur i alla fall...). Vore jättekul!

    SvaraRadera