27 december, 2009

Julledigt

Ja, man kan väl säga att jag har haft julledigt från bloggen. För i övrigt har det varit full fart. I vår familj firar vi jul i dagarna tre, så ikväll är första kvällen jag kan sitta hemma i soffan o mysa sen några dagar innan julafton. Skönt!

På stallfronten har det hänt en hel del. Mysiga barbacka turer i skogen såklart, ett måste i den härliga snön. Sen har Freyja fått leka draghäst för första gången i sitt liv. Rasmus och farfar tolkade i pulka bakom Freyja när jag red och lite senare fick även Isabell och Sofia prova att åka pulka bakom henne. Freyja var oväntat cool med linor runt benen och verkade förstå direkt hur hon skulle dra. Det bådar ju bra ifall jag skulle få för mig o köra in henne någon gång. Men än så länge nöjer jag mig med tolkning :)

Idag var det sitsträning för Pia. 45 minuter sitsfokus. Nyttigt! Framförallt så var det väl hälarna som skulle ner och jag måste slappna av i sätet. När jag väl tänker på o hålla ihop handen är det lixom inget problem, den håller ihop sig ganska bra av sig själv.

Det var skitkul o märka att all min galoppträning har gett effekt. Nu kunde vi faktiskt galoppera runt våran volt, utan att det blev för mycket pass på kortsidorna. Bara jag lär mig att hålla ihop henne i galoppen. Härligt! Jag fick undantagstillstånd för hälarna i galoppen, o det var ju skönt. Annars hade det nog aldrig gått. Men i ena varvet kunde jag tänka lite på sitsen även i galoppen.
Jag hoppas jag har träningsvärk i morgon! :P

Det lär bli fler lektioner för Pia! :)

Nu ska jag och sonen leka Superman och sen ska jag väl klura lite mer på min nyårsmeny. Tänker inte skvallra om den ännu, för dom som ska äta den får inte veta för än det är dags vad det blir ;)

Kram!

3 kommentarer:

  1. Kul Madde, sitsträning är inte alls dumt :) Läste du i senaste Islandshästen? Tänk tårna upp istället för hälarna ner eller nåt sånt, ska tydligen vara lättare så :)

    SvaraRadera
  2. Lisa>> jo då, jag läste. Fick någon backflash om att mina ridlärare nog sa det redan "förr i tiden" :)

    SvaraRadera
  3. galopp galopp... övning ger färdighet :D

    SvaraRadera