28 december, 2010

"Hemvänjning"

Så, nu är hemvänjningen påbörjad. Jag har hämtat ut hösilage och har börjat blanda upp Mickans hö med det...
Freyja går ute i hage hela dagarna nu, förutom just idag när hon fick gå in igen när hon blev helt knäpp i hagen.
Det kom in en ny häst i Mickans flock så det var lite pip och bus där. Det tyckte Freyja inte om alls - vilket resulterade i ex antal tokspel i hagen bakom garaget.
Då är det lite tryggare att ställa in henne i boxen igen så hon inte får för sig o spränga några staket.

Idag tänkte jag försöka få med mig Inga-Lill ut så hon får se hur det ser ut hos Mickan innan jag flyttar hem Freyjs igen. Jag tror att jag kommer försöka flytta henne typ 8 januari. Ska kolla av med svärmor bara så det funkar för henne också.

Idag lär jag väl behöva gå med henne en sväng också eftersom hon nog vant sig vid att ha lite yta o röra sig på om dagarna igen... Vi får väl se hur sprallig hon är när jag kommer ut.
Hoppas att det finns någon box ledig jag kan slänga in henne i när jag ska mocka i alla fall så hon inte behöver dansa runt hela stallgången under tiden.

Det kanske är någon som missat det, men här för en vecka sen tyckte Freyja att hon skulle hoppa ut ur boxen medans Mickan mockade. Skottkärran stod så fint och blokerade boxdörren... Men det gick inte så bra, så Freyja drog bakbenet genom skottkärran och fick den med sig som ett "armband"... som tur var sprack den efter en liten stund så hon kom loss... Hon gjorde sig som tur var inte illa heller... Knasiga häst!! Man ska inte hoppa skottkärror!
Nu är det dags o jobba lite igen :)
Kram

4 kommentarer:

  1. Hon är allt lik sin mamma! Hon hade också för sig lite tokiga saker. Speciellt när hon hade stått inne av någon anledning eller var avskild från dom andra hästarna :-)
    Kram Karin J

    SvaraRadera
  2. humm det är visst inte bara min polla som är lite knasig, hon kanske trodde hon blivit hopphäst nu när hon stått på box med lindade ben o allt...det blir nog bra för henne att komma hem :)

    SvaraRadera
  3. 8 januari är inte din svärmor hemma... Hon har semester...

    SvaraRadera