28 februari, 2012

På gång...

Jo då, i den mån underlaget tillåter så rids det för glatta livet nu. Freyjs är pigg och frammåt men inte riktigt lika snabb som förut. Jag antar att det kommer när konditionen och styrkan är tillbaka. Vi har oxå en gammal olat tillbaka.
Igår när jag tyckte att hon skulle jobba lite så dök den upp, tungan i mungipan. Jag blir så jäkla irriterad! Det spelar ingen roll hur högt eller lågt bettet sitter, eller hur hårt eller vilken nosgrimma jag använder. Frågan är om det är dags att börja bettexprimentera igen...

Jag tror att jag ska ta o googla lite och se om någon har några bra tips. Det är otroligt irriterande. (och nej, det spelar inte så jättestor roll hur lätt jag är i handen heller, för det dyker upp även på långa tyglar) Vissa dagar har vi inte problemet alls, medans andra är hon helt hopplös.
Som i söndags när vi red ut, så blev hon sur för hon inte fick gasa järnet i tölten och vips kom tungan. Kan man sätta någon annan broms? Sitsen i all ära, men den funkar bara när vi är på samma våglängd. Inte när vi är oense om hastigheten.

 Annars är hon väldigt lättflyttad i sidled och för det mesta rätt böjbar. Det är roligt att rida helt enkelt. Snart kanske jag tar fram sadeln jag inte använt sen i höstas också. Hon har börjat gå ner i vikt nu så det borde kunna funka... :)

Min braiga medryttare har smörjt både sadel och träns så det ser ut som nytt. Värsta lyxen! :) Nu vill jag ha barmark ute i skogen så jag kan intervallträna på travslingan, går det att beställa? :)

 Edit: Freyja är kollad i munnen av både vet och legitimerad tandläkare om någon undrar, och faktum är att jag inte kan minnas att det var ett problem för än efter hon träffat tandis första gången...

4 kommentarer:

  1. Misstänker att du har provat det mesta men det här bettet rekommenderas tydligen av folk för just hästar med tungan utanför..
    "Rekommenderas till de flesta hästar som uppvisar en nervös mun, som biter fast i bett, slår med huvud eller lägger ut tungan utanför munnen. Happy tongue mundelen är det perfekta unghästbettet då det inte triggar några reflexer i munnen, utan hjälper hästen att acceptera bettet och få en stilla, spontant sluten mun. Ett mer anatomiskt format bett är svårt att hitta!"
    Bettet är då ett: Happy Tongue med eggbett 1.150:-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, jag har testat ett sånt, Freyjs gillade det INTE! :/

      Radera
  2. Har du läst Marcus ridhandbok? Jag satt på Roslagsbanan och läste just om tungfel. Jag tycker han förklarar så himla bra varför hästar gör si eller så. Vet inte om det hjälper dig, men surfa in och kolla.
    http://bok.markus.ridakademi.se/12/Osorterbart/Tungfel/1798#1798
    Jag har läst hela boken och ändrat på en hel del i både ridning och utrustningen.
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Eva, men jag tror inte Freyjs tillhör varken den eba eller andra kategorin han skriver om... Jag tror det bara är en olat hon kommit på funkar bra när hon tycker ryttaren är jobbig...
      Dessutom tror jag att jag "öppnade" för den när tandis tyckte jag skulle byta till ett rakt novabett som jag troligtvis satte för lågt... Jag tror jag har provat ett 10 tal olika bett och hon gör samma sak, oavsett ryttare ocg som sagt ibland även i skritt på långa tyglar... Det här problemet hade vi inte innan novabettet :S

      Radera