28 oktober, 2008

Passkursen!

Så har Freyja och jag varit iväg på vår första kurs! Ensamma dessutom. Det känns svårt att redan nu summera dagarna men det har varit otroligt lärorikt!

Lastningen i söndags morse gick jättebra, Freyja gick på snällt men hon stökade lite i transporten första biten. När vi kom fram visade det sig att hon på något sätt lyckats få loss frambommen så det var väl inte helt skönt för henne att åka. Stackers gumman. Men hon överlevde iaf.

Att stå på box var inte Freyjas favoritsysselsättning. Hon snurrade runt runt runt i boxen och skickade ut en och annan känga i väggarna och försökte gräva sig ut ex antal gånger.

Hon hade också ett stort behov av att prata med alla hästarna inom en sådär 10 mils radie. Mycket skrik blev det. Men det var stora bra boxar med högt galler. Hon kom ingen vart.

Först var det lite teori och morgonfika. Sen ett kortare ridpass två och två, där vi fick visa hästarna i de olika gångarterna. Gummi tyckte Freyja var en talangfull unghäst med lite svårt för fokus. Han provade att rida henne ett varv på ovalbanan och han tyckte hon var duktig. Jag var ganska mallig kan jag säga.

Sen lunch och nytt ridpass på eftermiddagen, på volten den här gången. Mycket övergångar tölt - galopp - tölt, innan det blev tölt - galopp - pass. Det gick faktiskt ganska bra, även i vänster varv.
I alla fall tills dom äckliga fårskallarna började bräka precis brevid volten. Freyja tyckte INTE om dom, och det krävdes en hel del övertalning för att få henne att gå förbi dom utan att hoppa jämfota.

Freyja har pass, och hon kan bli en bra femgångshäst. Hon kommer kanske inte bli någon världsmästar i speedpass, men hon har absolut en pass som kan utvecklas. Hon har inte så mycket fart än, men hon är ung, och det gör absolut ingenting att det går långsamt i början. Då hinner vi båda lära oss att bli bättre innan det blir full kareta.

Lite småorolig lämnade jag Freyjsingen i boxen och åkte hem på kvällen.

Jag åkte ner tiiiiidigt morgonen efter för att gå en sväng med henne innan frukost. Jag var orolig för att hon skulle ha fått svullna ben eftersom hon inte är van att stå på box. Men det hade gått bra. Jag kunde till och med se att hon hade legat ner. Så det var ju jättebra. Det var också ganska mysigt med hennes tokgnäggande när hon såg mig i stalldörren <3

Teori och filmvisning på morgonen, sen ridpass två och två igen. Nere på ovalbanan igen. Freyja fokuserade lite mer nu, men jag fick hela tiden påminna henne om att det var jag som satt där uppe. Inte heller ovanligt med unghästar säger Gummi. Vilken tur tänkte jag och jobbade stenhårt på fokus.

Sista passet för dagen var enskilt, ca 25 minuter nere på ovalen och passbanan. Freyja var inte nöjd med att vara helt själv där nere, det var mycket skrik och tittande innan hon kunde koncentrera sig. Men det gick efter en stund.

Vi gjorde även två passläggningar, av ganska ok kvalitet. Sen tyckte Gummi att jag och Freyja kunde leka på ovalbanan den stunden som var kvar av våra 25 minuter. Så vi busgalopperade och gjorde tvärnitar. Jättekul tyckte Freyja! (och jag)

Sen var det dags att åka hem, men historien med lastningen på hemvägen är för lång, och för jobbig för att jag ska orka skriva om det nu. Jag försöker istället fokusera på allt det possitiva under helgen.

Det här är vad jag ska ta med mig:
¤ Lyssna på Freyja, det är den bästa ridläraren du kan få
¤ Freyja kommer bli en bättre femgångshäst än vad hon kan bli som fyrgånshäst.
¤ Det är slöseri att inte rida pass på Freyja
¤ Låt henne lägga sig i pass när hon bjuder på det, det är bara genom träning det kan bli bättre.
¤ Freyja är ett "mycket bra unghästmaterial"
¤ Freyja är en "talanfull unghäst"
¤ Jag ska vara stolt över henne (och mig själv!)
¤ Lita till min magkänsla
¤ Det är viktigt att ha roligt tillsammans!

Sen vill jag även rikta ett speciellt tack till Lotte (fast hon inte vet att jag bloggar ens) för hennes fantastiska hjälp med Freyja och hennes moraliska stöd båda dagarna! Hon är VÄRSTA Gullgumman!!! Jag vet inte hur jag hade klarat mig utan henne.

Och supertack till Christian som körde oss ut till Mälhamra, och ett megatack till Joel som kom för o hämta oss och fick vänta mer än 2½ planerat... :(

Och ett tack såklart, till alla som lyssnat när jag ringt och pratat av mig under dagarna!

Och Gummi, jag kommer komma på flera kurser! Var så säker! :P

(långt blev det! Jag undrar om någon orkade läsa hela?!?)

~Maddi

11 kommentarer:

  1. Jag läste hela :)
    Klart du ska vara mallig :)

    SvaraRadera
  2. Puss gums! Tur att du är snabb på o läsa :P

    SvaraRadera
  3. Klart man läser hela :) Har ju undrat hur du haft det så klart, hört lite via Annica men inte så mycket.
    Att du hade en fin häst visste jag ju redan innan men kul att någon så duktig säger det oxå :) Hade jag varit i ditt ställe så hade jag varit tokmallig! Så det är rätt!!
    ¤kramar¤

    SvaraRadera
  4. Vad roligt det måste ha varit. Kul att det gick så bra

    SvaraRadera
  5. Jättekul Madde, den där ovalbanan har jag också ridit på :) Fast för Carro, den är lite för mjuk, eller hur.. Hrisse hade också svårt att fokusera på mig, helt solo..
    Men kan bara säga, vilken otur du har med transporteringen.. det där lät som när vi körde hem Atli från betet, vi hade "glömt" att stänga luckan fram! GIssa om han skuttade och hoppade därinne :)

    SvaraRadera
  6. Dannie> Det var jätteroligt, ända fram till när vi skulle lasta hem. Men det skriver jag om någon annan dag.

    Lisa>> Ja, lite mjuk var den nog, men stor o fin. Låååång passraka oxå. Skitjobbigt när det strular när man åker transport tycker jag :/

    SvaraRadera
  7. mycket positivt!! Kul att få såna braiga ord om sin pålle och sina framgångar. Transport är ju mindre kul.. =P Senaste hästen jag lastade (typ på stenåldern) var en ängel att lasta på, men livsfarlig att lasta av om man inte visste vad som väntade.

    Nu för tiden är det mycket lättare, man tar bara tag i svansen, lyfter, stoppar ner i transporten och stänger taket. *lol*

    SvaraRadera
  8. Nämen heeej!! :) Vad roligt att höra från dig! Hur är det med dig nuförtiden? Med mig är det bara bra... pluggar på komvux och väntar på att hösten o vintern ska gå så det ska bli vår igen. :P
    Kramar!

    SvaraRadera
  9. Madde, vilken fin häst du har! Såg de tjusiga bilderna fårn kursen :)

    SvaraRadera
  10. Lisa>> Jag är helt chockad! Det är helt galet vilket steg hon har! :P

    SvaraRadera
  11. X'D rooligt värre att vara efterlängtad av hästen.. Låter som mycket bra saker att tänka på..

    Vad skönt att hon inte kunde komma ut ur boxen =D

    SvaraRadera