10 december, 2008

Arbete från marken...

Ja, det blev lite förvirrat här på jobbet när jag berättade vad jag gjorde i stallet igår. (för er som inte vet det pratar jag rätt mycket med en kollega som har en 3 växlad finfin ridponny) Jag berättade att vi körde markarbete igår. Var på kollegan snabbt svarade "jaha, bommar o sånt, men ni har väl inte så mycket bommar?"
För henne är nämligen markarbete bommar o kavaletti. För mig är det något som hon kallar för "arbete från marken, eller arbete för handen"

Vi har visst ett ord för två olika saker, markarbete. Ja, vad heter det egentligen, eller, vad betyder det egentligen!?

I alla fulla fall (som Titti Schultz skulle ha sagt) så arbetade jag för handen igår. I största Carro Wintzell anda! Stolt som en tupp blev jag när jag märkte att jag faktiskt lyckades ganska bra med det Carro försökt lära mig i helgen. Det enda som jag kanske inte var så bra på var att behålla mulen i samma läge hela tiden. Men det får jag träna mera på i nästa vecka.
Där emot så gick hon fint åt sidan utan att jag behövde putta undan henne, dvs när jag kom ihåg och använda yttertygeln :)

Försökte mig även på lite trav, men jag blev så yr i bollen så jag ville ställa mig o kräkas. Så, det är en övning jag hoppar över till jag har koll på mitt eget balanssinne.

Ikväll är det stallet igen, jag tror jag ska börja med fem minuters böj o flytta övningar från marken innan jag sitter upp och fortsätter med dito.

Jag har inte bestämt mig om jag ska försöka träna på traven idag eller inte. Jag kanske ska börja med att träna på att hon ska väääääänta på nästa kommando istället för o kasta sig iväg vid första lättningen i handen eller driv med skänkeln...

Nå ja, nu ska jag sätta mig och titta på den fantastiska filen "SD_migrationusermanual" Spännande? Nope, inte värst...

Kramisar!

2 kommentarer:

  1. Jag måste bara poängtera.. Arbete från marken är det som islandsfolk kallar "markarbete" men det är fel! Det heter arbete från marken och då menas det att man jobbar stående från marken. Markarbete innebär att arbeta hästen med bommar och sånt inför hoppning. Det är likadant som vi ryttare säger "hoppa upp på hästen", det är också fel - det heter "sitta upp på hästen".. Petimeter ja, men rätt ska vara rätt..

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ju så, men man har blivit så van vid "slanget" eller vad man ska kalla det, att man inte tänker på det för än man pratar med andra...

    Finns säkert massa sånna exempel
    :)

    SvaraRadera