09 december, 2008

Carrokurs

Egentligen kanske jag inte borde blogga idag, jag är på uruselt humör. Men jag måste ändå försöka skriva ner mina tankar från Carro kursen på Örnäs i helgen.

En fantastiskt bra kurs - tack Carro - jag lärde mig ofantligt mycket och förhoppningsvis lyckades jag lära Freyja något nytt också.

Freyja var till en början rätt okänslig för vänster skänkel, vilket hon ju är hemmavid också.

Jag rider för mycket med handen och för lite med skänkeln. Så jag fick lära mig hur jag skulle ta igenom henne i sidorna ordentligt. Vi gjorde öppnor på volt, framförallt i skritt men även i tölt. Jag fick förböja Freyja för att hon verkligen skulle sträcka yttersidan och börja lägga tyngden på rätt ben (dvs istället för innre fram). Det var rätt ballt när jag märkte att jag helt kunde släppa innertyglen och hon fortfarande gick kvar i samma böjning, enbart tack vare min innre skänkel. Utan att öka tempot.

Freyja har annars en förmåga att springa iväg så fort jag lättar i handen, vilket omedvetet gjort att hon blivit en aning tung i handen.

Carro visade även att Freyja har en jättefin trav, när hon är koncentrerad och väntar... Carro travade henne i form, på volt... *host* Jaja, jag får nog träna lite där. Mycket handlar om att hon (Freyja alltså) måste lära sig att vänta på kommando, och fortsätta vara koncentrerad på matte.

Vi körde lite markarbete på söndagen, vilket verkligen inte är min starka sida. Tydligen fick man inte putta bort hästskrället från en *fniss* Men tillslut fick vi till det och jag fick smita in på ovalbanan och rida lite.

Carro tyckte inte Freyja verkade ha några större problem med passen. Lite fart och sväv saknades ju såklart, men det kommer med träning. Vad jag verkligen måste träna på om jag vill få till en bra pass är att lära mig att bromsa och byta gångart med sitsen, så jag bara behöver ta minimalt i tygeln. Så, det är ytterligare ett av målen för 2009, att kunna bryta av med sitsen! :)

Nu ska jag krama på sonen lite, just nu är han ganska gullig.

Kramisar!

7 kommentarer:

  1. Mmmm mer sits och mindre tygel.. är nog med på samma spår :)

    Grattis igen :)

    SvaraRadera
  2. Inte bra å va på dåligt humör :( Hoppas du blir gladare snart :) Grattis på fösledagen *kramarom*

    Verkar som ni fått lära er en hel del där borta :)

    SvaraRadera
  3. Jag må hon leva....grattis på födelsedagen. (nån skvallrade). Hoppas du blir gladare

    SvaraRadera
  4. Grattis på födelsedagen Madde! Kul att du uppskattade kursen, vi bokar lär ju boka upp henne fler gånger, eller hur ! :)

    SvaraRadera
  5. Tack för grattningarna!

    Kursen var jättelärorik! Ser fram emot fler Carrokurser! :D

    SvaraRadera
  6. Oj, fyller du år, GRATTIS! Synd att humöret inte är på topp.
    Den där kursen verkar väldigt spännande. Var ni full styrka eller behöver ni fler deltagare till nästa gång?

    SvaraRadera
  7. Eva>> Vi kan nog klämma in dig också om du vill komma på nästa kurs? :)

    SvaraRadera