15 juni, 2010

Dressyr igen...

Igår var det dags för lite lösgörande arbete på volten. Jag känner att jag måste få Freyja o mjuka upp sig mer i sidorna = Mer gymnastik. Dessutom behöver jag träna på att sitta ordentligt, sitta sitta sitta!
Så igår hoppade jag upp i sadeln utan stigbyglar och ansträngde mig verkligen för att försöka ha båda sittbenen lika mycket i sadeln hela tiden. Jag menar verkligen heeeeela tiden. Skitsvårt!

Började med lite öppnor åt båda hållen i skritt, sen skänkelvikning till kvartslinjen och tillbaka förlängde den övningen med skänkelvikning till kvartslinjen - liten volt, skänkelvikning tillbaka till spåret – liten volt.
Tränade på att sitta hela tiden och svänga för ytterskänkeln och ha lika mycket ”häst” i båda tyglarna. Till och från gick det ganska bra faktiskt. Dock såg jag inga ”boots” i skänkelvikningen i skritt.

Sen gav jag mig på traven… Det är tillräckligt svårt att försöka hålla traven, sitta på båda sittbenen, inte fladdra med armarna och inte vika mig i sidan, så jag började med det… När jag kände att jag kanske hade hjälplig koll så började jag med lite skänkelvikning i trav till kvartslinjen o tillbaka. Och se där! Några få gånger lyckades jag skymta en liten vit boot där nere vid marken :P

Sen tänkte jag att när jag ändå travtränar försöker jag mig på lite tempoväxlingar, så öka så mycket jag kunde på långsidorna och försöka minska på kortsidorna… Det var ett bra försök i alla fall… Mer övning behövs – det är tydligt…

När jag tyckte hon kändes mjuk o fin i båda sidorna tänkte jag att nu är det säkert inget problem med den där bogen i tölten… Så jag töltade och vips! Bogen var låst och någon hade spikat fast ett staket på Freyjas högra sida….

Gjorde Carroövningen jag fick sist, så jag töltade kanske tre varv med Freyja förböjd åt höger. Ibland släppte det, men det var ganska snabbt tillbaka. Jag tror att jag ska ta o lägga om mina träningsscheman nu under sommaren. Fokusera på en gångart / ridpass så får vi se hur det går.

Nu är det dags o jobba lite igen. Spotify makes my job easier!

3 kommentarer:

  1. Det där lät som ett bra men jobbigt pass :D

    SvaraRadera
  2. hejja hejja... man får inte ge sig...bara fortsätta rida.. rida rida...o bestämma sig jag ska ta loss den där jävla bogen.

    SvaraRadera
  3. Håller med Maria, bara att jobba på :P

    SvaraRadera