11 november, 2010

Kort...

I måndags var vet. ute och tog bort Freyjas stygn. Det ser jättefint ut och är bara lite skorpor kvar.
Det var också sista dagen med Fenylbutazon och böjningar av kotan.

Så i tisdags - lagom till snöstormen - var det dags att gå ut och börja promenera 5 minuter 2 gånger om dagen. Freyja blev jättelycklig av att få komma ut. Hon tycker nog inte det är så kul o stå i boxen hela dagarna även om hon sköter sig bra.

Har noterat att hon fortsätter gå ner i vikt vilket såklart inte alls är bra. Så jag ska försöka måtta henne varannan - vartredje dag så jag får lite bättre koll.
När hon vägdes in på kliniken vägde hon 380 kg. När vi hämtade henne 10 dgr senare vägde hon 340 (335 på måttbandet hemma)
I helgen vägde jag henne på måttbandet till 323 kg och igår 312... inte bra alls faktiskt.
Så jag har köpt lucernpellets som jag ska börja ge henne också eftersom hon ratar hö. Eller, hon äter, men hon lämnar massor av mat som hon sprider runt i boxen. Mockar ut mängder med hö varje dag.

Igår kväll när jag gick ut med henne en sväng (vet ni hur kort stund 5 minuters promenad är??) så kastade hon sig ner i snön och rullade hysteriskt. Hon reste sig upp och skakade av sig, och slängde sig ner igen. Först blev jag lite orolig för att det skulle vara någon kolik känning igen men sen kom jag på att hon älskar snö och inte har fått möjlighet att rulla sig ute sen innan hon åkte in på kliniken. Så hon fick rulla sig en stund och verkade mycket nöjd med det.

Ikväll ska jag ta bort bandaget så slipper hon det också. I helgen ska vi se om hon inte kan få stå i en yttepytte sjukhage någon timme eller så för att se hur hon beter sig i den. Så hon inte får tokflippen eller nått... Funkar det bra kanske hon kan få börja vara ute några timmar om dagen.

Nu är det strax dags för lunch...
Tjillevippen!

2 kommentarer:

  1. Skönt att hon får komma ut en stund, det blir nog bra det där Madde. Kram Lisa

    SvaraRadera
  2. 5 minuter är väldigt kort stund... Hoppas ni kan fixa så hon får vara ute en stund varje dag. :)

    SvaraRadera