06 november, 2010

Uppdatering igen :)

I onsdags hämtade jag, Mickan, Annica och Elli Freyja från Ultuna. Freyja hade inte alls lust och åka hem och min tidigare lättlastade häst försvann på kliniken. Det slutade med att Mickan backade upp släpet mot stallet och tog över lastningen. Jag hade slut på tålamod.
Vet. assistenterna berättade att det inte alls var ovanligt att hästar inte hade lust o åka hem eftersom sist dom gick på ett släp hade dom ont, kom till ett ställe med människor som stack och bråkade med den samt att matte försvann...
Det var ju en liten tröst i alla fall. Efter 1 timme o 20 minuter stod hon i alla fall i släpet och stod lungt och fint hela vägen hem till extrahemmet.

Freyja bor just nu på Stall Torpet Dal, ett skitmysigt litet stall precis utanför Väsby. Freyja gick ner 40 kg under sina 10 dagar på kliniken så sommarmagen är ett minne blott. Hon hade lite koliksymptom på kliniken så dom hade dragit ner ganska mycket på maten.

Freyja står i en fin hörnbox med fönster i stallet och verkar ta det mesta med ro. Enda gångerna hon är lite upprörd är när Mickan tar ut alla andra hästar på mornarna, men idag hade det också gått lite bättre. Annars sover hon mycket på dagarna.

Det är sjukgymnastik 2 gånger om dagen första veckan, sen kommer hon få gå 2 korta promenader om dagen. Bandagebyte var tredje dag och fenylbutazon i 10 dagar. Vi får ge henne fenylbutazonet i spruta för att få i henne det. Så jag ger henne några sprutor med äppelmos också lite då och då bara för hon ska få något gott i sprutan oxå.

Det är fantastiskt att ha henne "hemma" igen och kunna vara där och pyssla med henne. När jag "bara" skulle dit och sjukgymnastisera och mocka i torsdags så fastnade jag i tre timmar. Jag stog och ryktade henne säkert en timme och mös i boxen minst lika länge...

Mickan hjälper mig med det ena passet varje dag och det känns jätteskönt. Sen är det lätt att ha med Rasmus dit för han kan leka med grisen Leffe. Han borstar honom och matar honom. Jag tror att både grisen och Rasmus tycker det är lite roligt.

Det blir säkert lite enformiga uppdateringar här närmsta tiden, om det ens blir några... Men lite måste jag ju skriva ner för mitt eget minnes skull också...
Kramisar!

7 kommentarer:

  1. Härligt att hon fått komma "hem". Kan tänka mig att du utan problem kan spendera mååånga timmar i stallet ;)

    SvaraRadera
  2. Ohh, så kul.. Härligt att äntligen få börja pyssla om sin häst igen. Och skönt att det har gått så bra som det har gjort.

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att hon mår bättre! Och att du hittat ett så bra rehab-ställe åt henne.

    SvaraRadera
  4. skönt att ha henne tillgänglig för gos, men jag saknar dig och freyja...

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att höra att allt går framåt och att du hittat ett så bra ställe att ha henne på!
    kramar
    Lotte

    SvaraRadera
  6. Det låter som att hon hat det bra, skönt !

    SvaraRadera
  7. Fint att hon mår bättre, jag hälsade på henne i söndags, då var hon mest intresserad av mat - ett friskhetstecken! Kram Mona

    SvaraRadera