22 mars, 2011

Den där tungan...

När jag hade tandläkare ute i våras (??) till Freyja fick jag tips om att byta bett, för Freyja biter på bettet så hon sliter ner tänderna. Ok tänkte jag och började glatt laborera med olika bett.

Jag kan säga att det skulle jag ALDRIG ha gjort. För nu har jag nämligen ett till problem. Bett hon tycker om biter hon på, bett hon inte tycker om lägger hon helt sonika tungan över...

Det är INTE roligt att rida när hon gör så. Hon är förvisso både styr och stoppbar, men vi är extremt osams.

Jag har nu laborerat med olika bett, olika nosgrimmor, olika höjder på bettet, olika hårt spända nosgrimmor... Inget hjälper... Igår blev jag så sur när jag red att jag helt sonika sket i det.

Idag stövlade jag in på Horze och köpte ett bett med stora "elaka" plattor över för det vore banne mig ett mirakel om hon lyckas lägga tungan över det här...

I söndags när vi var ute hos Mickan och red försökte jag resonera med Freyja...
"Dra inte i mig! Jag lägger tungan över bettet!"
"Nej, Freyjs, gör inte det, vi blir så osams..."
"Du får inte ta i mina tyglar..."
"Hjärtat, hela tränset är faktiskt mitt, och om du bara lyssnade på mina andra hjälper skulle jag inte behöva ta i tyglarna"
"Jag vill inte!"
"Då tar jag i tyglarna, jag har inget annat val..."
"Då lägger jag tungan över bettet och du kan inte hindra mig!"

Så, man kan säga att vår diskussion slutade i oenighet...

Ska bli spännande o se hur det går o rida med tungfelsbettet i morgon... *mohahahaha* Försök lägga tungan över det om du kan!

7 kommentarer:

  1. Mite> Eller hur :)

    Linda> Kan ju inte rida på bettlöst hela tiden... :S

    SvaraRadera
  2. får man inte tävla bettlöst?

    SvaraRadera
  3. Linda> Saknar dig oxå :) Tror säkert man får tävla på bettlöst, men jag tycker inte det är riktigt samma känsla... Jag vill att Freyja ska kunna ridas på vanligt bett...

    SvaraRadera
  4. klart man vill att det funkar med bett, bettlöst kan ju vara en lösning som gör att ni kommer överrens igen och när bett väl kommer in i munnen sen igen så kankse beteendet är brutet. var mer så jag funderade.
    men sen kom jag på att du inte ska tävla än på ett tag...

    SvaraRadera