01 januari, 2010

2009 - sista dagen

Igår, sista dagen på 2009 inleddes med en überhärlig tur i skogen. Massor av snögalopper och härliga töltsträckor. Barbacka såklart i den bitande kylan. Annica, Isak, Freyja och jag. Isak och Freyja känns ganska likvärdiga i speed, så när vi galopperade på åkervägen turades vi om att vara "draghästar" galopperade om varandra och lät hästarna sträcka ut sig ordentligt. Inga problem att släppa förbi den andra men axade glatt när de fick möjlighet att tävla lite. Helt underbart.

Ett litet hinder fixade vi till i början av turen och Freyja hoppade glatt :) Aproligt!

Sen hem och försöka fixa ihop det sista av maten till kvällen. Menyn blev denna
¤ Halstrade pilgrimsmusslor på en ljummen salsa av körsbärstomat, charlottenlök och paprika.
¤ Baconlindade kycklingrullar och potatisgratäng med vitlök o baconsås
¤ Semifreddo nutella

Några missöden såklart, det vore inte nyårsmiddag utan det :P t ex skulle det ha varit knaperstekta baconsmulor till pilgrimsmusslorna, men det glömde jag bort. Så därför fick de hamna i vitlökssåsen till varmrätten istället.
Sen läste jag nog snett i receptet på semifreddon. För jag hade i chokladsåsen i den, istället för att lägga den ovanpå bara :) Men de flesta tyckte den var ok ändå. Lite mäktig men god... typ... Till o med Micke som normalt aldrig äter efterrätter fick i sig två bitar.

Efter maten fick Joel för sig att vi skulle ut o åka pulka, så vid 9 halv 10 tog vi alla barnen, massor av pulkor, sjärtlappar och snowracers och gick ner till en härlig backe. Alla åkte för glatta livet och jag och Annica skrattade hysteriskt när vi hela tiden hamnade i guppen. Vi åkte en dubbelpulka (som nog gjorde sina sista race igår) och hade hysteriskt roligt.

Jag vet inte om det var barnen eller de vuxna som hade roligast?

Vi lyckades i alla fall hålla alla barn vakna till 12-slaget så då kikade vi på fryverkepanger. Rasmus var mycket fashinerad :)

Sen dröjde det inte länge innan jag tog med mig Rasmus och gick hem för o sova. Jag tror han somnade innan han la huvudet på kudden, jag somnade inte långt där efter :)

I stort ett underbart slut på 2009.
Så nu önskar jag er alla ett underbart nytt 2010!
Kram!

2 kommentarer:

  1. God fortsättning!

    Visst är det kul att åka pulka. Ni hade ju i alla fall barnen med er, då är det lättare. Vi har (bara vuxna) smugit ut i någon backe och haft dökul.

    SvaraRadera
  2. God fortsättning! Tack för sparristipset ;-).
    Ses imorgon.

    SvaraRadera