31 januari, 2010

Tävlingspremiär 2010

Jo då, tävlingssäsongen startade igång bra! Trots bänglig stel häst som vägrat ge efter i högersidan hela veckan. Lastningen i morse gick kanon, hästarna stod snällt i transporten och vi kom dit lagom tills det var dags att rida fram. Freyja var oväntat lugn och pratade nästan inte alls. Inte ens när Thrainn gick iväg till hagen och lämnade henne själv. :)

Hon var mjukare i sidan idag, men fortfarande inte helt eftergiven. Red fram ganska kort, sidförande i tölten, en kort galopp... lite ökningar från tölt till ökad tölt. Sen lite sidförande vid och i collecting ring. Inne på banan gjorde jag samma tabbe som jag alltid gör. Jag slutar rida av rädsla att förstöra ngt som kanske är bra... Otroligt dumt. Jag gör lika dant jämt. Satte iaf alla gångarter, tölten var sådär, traven var ok men stabil, skritten ok, galoppen rätt ok och den ökade tölten... *host* vilken ökad tölt??  Nå ja, jag fick oväntat bra poäng och kommentarer och slog förra årets toppresultat med 0,06. Slutade på totalpoöng på 4,93. Jag var jättenöjd framförallt med tanke på att jag glömde rida...

Freyja fick stå o hänga med utrustningen på nere vid rishuset. Entligt schemat borde det ha tagit ca 20 minuter tills det var dags o rida igen. Men det var lite förseningar så det tog säkert 40 minuter. Men Freyja stod så snällt och hängde när vi snackade skit och gick runt lugnt o fint när vi promenerade lite. Härligt!

Dags o rida fram för T3'n. Nu kändes hon ännu lite bättre. Den här gången red jag inne på banan vilket gav tydligt resultat. Jag fick ett nytt personbästa i den grenen som jag trott minst på för dagen. 5.37 i totalpoäng!! 5,5 av Gunnar och 5,3 av både Jenny och Ann-Marie. Gissa om jag var helt superlycklig? Jag fick jättefina kommentarer och jag är verkligen supernöjd.

När det var Inga-Lills tur o rida ställde vi Freyja - själv - i hagen och hon stod där utan att springa runt, resa sig, skrika eller försöka hoppa över staketet. Hon åt till och med sin mat!! OH! matte blev så stolt! Stora lilla gumman! Hon har verkligen mognat på sig.

Superskönt att kunna lämna henne där och gå ner och hänga i ridhuset så vi kunde hejja på Inga-Lill. Inga-Lill och Thrainn satte alla gångarter, kanske inte alla på rätt ställe, men dom visade alla 5 i alla fall :) Jag tyckte det var toppen att se att ingen av dem stressade upp sig särskillt mycket. Inte ens Inga-Lill var så nervös som hon kan vara ibland. Hon börjar nog få lite rutin på tävlandet :P

Nu är klockan massor och jag kan knappt hålla ögonen öppna.
Tack alla inblandade för en superhärlig dag i kylan!!
Kram och god natt...

10 kommentarer:

  1. Ni var sååå duktiga idag. Jätteroligt att se. Tack för berömmet. Jag är nöjd med Thrainn :-). Tänk att Freyja stod snällt i hagen utan att ens prata. Stort grattis till 5,37!!! Sov Gott!

    SvaraRadera
  2. Grattis, nu är ni verkligen på g den här tävlingssäsongen! Kul!
    PS Grattis till Inga-Lill också! Duktigt!

    SvaraRadera
  3. Grattis till poängen! Superhärligt! =D Hon börjar blir stora tjejen nu Freyja :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt! Härligt! Härligt! Duktiga Madde! och ja, naturligtvis, duktiga Freyja.

    SvaraRadera
  5. Ni var jätteduktiga - fina kommentarer, synd att jag missade när du red tölten. Grattis!

    SvaraRadera
  6. Minnsan tror jag F håller på att bli vuxen :)
    härligt med en bra start på denna tävlingssäsong!! ROLIGT

    SvaraRadera
  7. Ni var duktiga men ni kan så mycket mer, det vet jag. :) Nästa gång rider du även i första klassen så blir poängen ännu bättre! Det gäller att våga satsa för att komma ett steg längre. Nu får du ägna tid till att få tillbaka Freyjas mjukhet igen. En bra start på säsongen blev det i alla fall.

    SvaraRadera
  8. Det gick så jäkla bra när du faktiskt red ;). Men att åka funkade ju rätt bra det med :P

    SvaraRadera
  9. Ni är bäst! Kram! Karin J

    SvaraRadera
  10. Grattis till de fina poängen. Inte illa...

    SvaraRadera