26 januari, 2010

Kylig vecka igen..

Kylig vecka ger pigg häst :) Freyja är på härligt humör, lite för härligt till och från.
I Söndags var det sitsträning för Pia. Extremt givande och jag märker själv att jag faktiskt tänker mer på sitsen när jag rider. Det blir mindre o mindre "handen över mankammen" och jag tror det är lite mindre hälar upp också. I traven och galoppen jobbar jag dock fortfarande hårt på just dessa.

I galoppen försöker jag använda rösten mer än benen på kortsidorna eftersom mina uppdragna knän ändå inte funkar bra som skänklar. Om jag får henne o hålla en ren galopp på kortsidorna utan att klämma mig fast kanske jag snart får ner benen utan att köra mantrat "långa beeen långa beeen långa beeen" för mig själv. För mig blir det lätt så när jag burkar på kortsidorna, jag drar upp knäna och klämmer mig fast. Men med Pias hjälp är jag nog snart förbi det här.

Tävling i helgen så det är finslipning som gäller. Igår var Freyja pigg som en iller vilket såklart resulterade i en hel del grisepass inslag. Jobbade på övre volten och flyttade sidled tills jag kände att hon väntade på mig och gav efter bra i sidorna.

Jag lyckades få till några bra varv trav och något helt ok varv galopp, med uppdragna knän. :P Försökte träna på sitsen i traven men det får bli ett senare projekt. Om jag håller på o fibblar för mkt med min sits bryter hon till tölten direkt. Det kan jag jobba på innan vårtävlingarna :P

Nu ska jag jobba vidare, hoppas du har en bra dag!
Kram

7 kommentarer:

  1. Ni travade på så flott igår och det börjar bli lite bensprattel i tölten nu minsann :-)

    SvaraRadera
  2. Ni fick till ett riktigt bra program igår tjejen! (Y) Det var den där nedtagningen bara :P

    SvaraRadera
  3. I-L>> Tack o tack! :) Ska bara få till det där bensprattlet i arbetstempo oxå hur det nu ska gå till :S

    Annica>> Tack :) Men vaddå? Vilken nedtagning? Den har jag förträngt ;)

    SvaraRadera
  4. Det går verkligen framåt för Er två. Tölten är inga problem. Sist kunde du ju även gasa på lite utan att hon blev styv och tappar takt. Sitta i traven är inte lätt eftersom jag vill ha trav med mycket energi och utstrålning :) Du avslutade ju med flera varv galopp på mindre volt, jätte bra. När ni blir starkare på det så blir det lättare att tänka på sitsen. Det kommer så småningom. Det är ett tag kvar tills vår säsongen. Kämpa på och vi ses på söndag hälsningar från nöjd ridlärare!

    SvaraRadera
  5. Pia>> :D Tack! Ja, just ja, hade jag ju glömt, 3 varv i galopp på övre volten! Tjohoo! O applåder fick jag från åskådarna oxå! :D

    SvaraRadera
  6. Hej Maddi och Freyja, ska bli kul och se er på tävlingen.

    SvaraRadera
  7. i vår...eller kanske i sommar.. iallafall när det är varmt och gosigt ute så ska jag komma upp och beskåda er braiga galopp på volt :)

    SvaraRadera