17 januari, 2010

Stora ridhuset...

Idag tänkte vi passa på att få en chans o träna program i stora ridhuset. Dock gick det inte riktigt som planerat då det var fler där som hade privatlektion. Då vill man inte direkt bränna förbi i ökat tempo tölt eller skotta upp vallar i galoppen längs kortsidorna medans de försöker träna över bommar på stora mittvolten.

Dock blev det ju mycket tid till att böja loss på volt i olika tempon. En hjälplig galopp fick jag nog till också. även om vi mest ligger ner till större delen när vi galopperar på volt.

Tränade på själva ökningsmomentet och jag tror jag har fått koll på känslan jag ska ha när Freyja lyfter ordentligt i fram. Nu är det bara o få till det i kort tempo tölt också. Tränade mycket samlad skritt och sen upp i tölt för att försöka få upp frambenen lite, men det gick nog som vanligt ungefär.

Lite senare när lektionen var över passade vi på att träna lite på fyrkanten. Dock blev jag rätt irriterad när en ny ryttare kom in på sin stora häst och tyckte att hon nog gott kunde skritta igång sin häst på långa tyglar på fyrkanten. Trots att hon inte kan ha missat att vi andra ägnade oss åt galopp, pass och ökad tölt. Så när jag hamnade bakom henne på en långsida slängde jag på en ökad tölt / grisepassen hubert. Hon var i slutet på långsidan och jag i början. Men jag bromsade inte när jag närmade mig vilket fick henne att uttrycka ett förvånat "oj då!" medans hon skyndade sig från fyrkanten. Sen skrittade hon fram sin häst innanför spåret ;)

Jag är helt säker på att vanligt ridhusvett gäller även när det blandas stora hästar och "raggsockor" på samma bana. Störst går inte först - då heller.

En stund hade vi halva stallets småtjejer som publik som verkade överförtjusta i våra små lurvbollar :)

Jag fick iaf till snyggtrav, snyggskritt, helt ok arbetstempo tölt, några ökningar och ett helt varv i galopp med hästen rättställd på kortsidorna. Ett framsteg helt klart!
Ser fram emot nästa lördag när vi tänkte åka till Rickeby o tjyvträna lite :)

Sen har jag städat bort julen, allt utom gardinerna som jag tycker förmycket om för o ta bort redan. Det blir alltid så tomt när alla tomtar är borta... Men skönt o vara av med granskrället!
Hoppas du haft en bra helg!
Kramisar!

5 kommentarer:

  1. Var faktiskt med om samma sak som du i fredags. Så länge man behöver en pall för att komma upp på sin häst, så tycker jag man ska hålla truten och rida innanför spåret när man värmer upp!

    SvaraRadera
  2. Hihi, jag behöver också pall ;-)...

    Det var ganska roligt när vi äntligen fick gasa på lite. Dom såg lite förundrade ut. Damen som kom in med sista gänget som inte sett sötare islandshästar förut. Dom var sååååååååå fina. Man får reaktioner vart man än kommer. Du Madde, helt klart klarar våra hästar publik i alla fall...

    SvaraRadera
  3. Jag förstår småtjejerna, finns det något sötare än isisar på vintern? Lurviga till tusen :oP

    SvaraRadera
  4. KUL att du är nöjd med galoppen du fick till... det tar sig sa mordbrännaren :)

    SvaraRadera