18 februari, 2009

I måndags...

I måndags när jag kom upp till stallet var jag lite låg. En del runt omkring som strular. Då är det så himla skönt och "glömma" allt för en stund och bara fokusera på hästarna. Jag hämtade Freyja och sopade av henne snön. Eftersom volten var kanska "uppriden" efter söndagsens kurs hoppade jag över o brodda om. Sadel och träns på sen upp på volten och börja böja och bända. Volt, förböjd, flytta utåt, rakt fram. Kolla av att det går o glappa på innertygeln - fint!
Det tog inte alls lång tid idag så sedan gav jag mig ut på spåret och försökte få lite mera fart i tölten utan att hon hängde sig i handen. Det gick väl sådär, men efter en stund tror jag att jag fick till det. Försökte köra lite trav med tryck också, det gick väl inte lika bra. Men övning ger träning - eller nått.

Rätt nöjd med passet gick jag och hämtade Stjarna i hagen. Jag hade lovat att hjälpa Annica o röra lite på henne idag.
Sopade av henne lite snabbt sen på med longerlina direkt i grimman.
Det är så otroligt olika o longera olika hästar. Freyja lyssnar ganska snällt på mig - eller, hon har lärt sig förstå vad det är jag vill kanske är mer rätt.
Stjarna har jag där emot aldrig longerat förut. Hon ökade snällt till trav och ökade snällt tempon i traven men när det kom till att sakta av eller stanna hade hon helt slutat lyssna på mig. Det var så jag fick hoppa och vifta med armarna innan hon sa ungefär "Jaha, är du där, sa du nått? Till mig? Vaddå? Ahaaaa, stanna - jag hajjar - ok..."

Men efter en stund gick det bättre och bättre. Hon såg jämn och fin ut i traven och verkade glad och pigg. Vitsen var ju mest att hon inte skulle behöva stå dagen efter en helkurs.

Just nu jobbar jag hemma ett par dagar med en sjuk Rasmus. Idag kommer väl larminstallatörerna ut hoppas jag och så passar jag på att tvätta i tvättstugan.
Jag vill ha en egen tvättmaskiiiiiin!!
Kram kram

2 kommentarer:

  1. Roligt att ni kunde fortsätta så bra efter kursen.
    Och tack så jättemycket för hjälpen med Stjarna :)

    SvaraRadera
  2. Hästarna är bra terapi :)

    SvaraRadera