15 februari, 2009

Kurs för Carro!

Idag var det dags! Kurs för Carro igen. Och jag måste vara självplågare - men jag har längtat! ;)

Kallt som tusan var det idag men ändå en jättemysig dag!

Annica var först ut så vi var uppe i stallet strax efter halv nio. Tittade på Annica o Stjarna innan jag gick ner och hämtade Freyja.
Stjarna gick _jättefint_ idag! Det är så mysigt (fel ordval kanske) att tänka tillbaka på hur hon gick när hon kom, och se hur hon går idag. Det är en så otrolig skillnad så många skulle nog inte ens tro det om dom inte hade sett det. Du är så jäkla duktig hjärtat!!!

Broddade om till isbrodd i de bakre broddhålen och sen var det bara o köra. Freyja var väldigt pigg och frammåt och hade inte riktigt tid att lyssna på mig till en början. Men efter en stund så släppte det och vi böjde och red förböjd på volt i skritt och tölt. Flytta åt sidan och sen fram i tölt lätt i handen jobba med skänklarna. Räta på dig! Rör inte tygeln! Neeeej! Rör inte tygeln! Titta nu vad som hände... osv ;)

En halvtimme gjorde jag mitt bästa för att jobba med benen benen benen benen, pisken benen pisken mera ben rör inte tygeln.
Jag var helt slut när "min" tid var ute och jag stapplade ner till brevlådan o tillbaka för o göra mig av med både Freyjas o mitt flås.

Kikade lite när de andra red o sen var det dags för lunch. Pelle hade gjort supersmarriga enchilladas. Gott gott!

Dags för andra "halvlek".

Stjarna gick ännu finare det här passet. Framförallt på övre halvan av volten var hon jätte jätte jättefin i tölten! Stilla o fin hand och Stjarna gick i fin form och jobbade på bra med bakdelen! Woha!

Sprang ut i hagen för att hämta Freyja igen. Hon såg rätt förvånad ut när hon skulle komma ut ur hagen igen!? Vad var nu detta bra för!? Men hon kom knatandes efter en stund och verkade ändå tycka det var kul o komma ut igen.

Det gick lite fortare att få Freyja o lossna i sidorna och svara bättre för skänklarna den här gången så vi fick gå ut på spåret och tölta och trava. Det var energi som var ledordet för den här lektionen. En hel del högre form i tölten än vad Freyja brukar gå men så fart och energi! Tjoho o frammååååååt! Driv! Driv! Driiiiiv! O smiska på mera! BRA!

Skitkul! Freyja tyckte det var kul o få öka tempot och tyckte att frammåt var roligast medan jag försökte få med mig lite energi uppåt utan att ta för mycket i tyglarna. Det var lättare sagt än gjort! Men jag tror det gick tillslut!

Fick beröm för traven också. Oj som vi slitit med den. Nu kan jag ju faktiskt börja be henne om lite form också utan att hon börjar tölta. Dvs om jag ger fasiken i den där nedrans yttertygeln! :P

I morgon ska jag upp och fortsätta träna! Inte låta henne hänga i tygeln! Hon ska bära sitt huvud själv!

(Freyja, om du nu läser det här så kan du förbereda dig inför i morgon genom o bära ditt huvud själv i hagen tills jag kommer upp ;) )

Nu ska jag krypa ner i soffan eller sängen o se om jag hittar ngt o titta på.

Just ja!! Skitkul att du kom ut o hälsade på Eva! Och tack för de smarriga havrebollarna och äpplena! :D

Kram kram!

3 kommentarer:

  1. Oj, tack gumman *generad*
    Vi har väl kommit en bit på vägen så att säga :D

    Ni var oxå jätteduktiga. Traven är kanon, tölten fick finfint, skulle vara helnöjd om jag hade lite av ert tempo ;)

    Puss och godnatt

    SvaraRadera
  2. Tack för att jag fick komma. Det var verkligen kul att se er och era fina hästar. Hoppas att det blir fler gånger när det blir varmare hutter!

    Kram
    Eva

    SvaraRadera