23 februari, 2009

Ridlektionen i helgen!

I helgen var det ridlektion igen! Jag tror minsann jag börjar få tillbaka lite inspiration! Det är ljusare på dagarna och i lördags fick man skymta solen vid flera tillfällen! Underbart!

Började med o rida trav och tölt på volt. Freyja var rätt stel - i båda varven, så jag flyttade lite undan skänkeln lätt förböjd, för att mjuka upp henne först innan jag kunde börja göra något vettigt.

Vi körde igenom alla gångarterna, utom passen då förståss. Och det gick riktigt bra.
Fick fina betyg av fröken.

Nästa del i utvecklingen blir att bygga styrka och ork att sätta Freyja ordentligt på bakdelen i alla gångarter. I galoppen till exempel har hon jättefin galopp de första fem sprången, sen orkar hon inte utan blir passtaktig.
Vi lyckades faktiskt galoppera förbi kortsidorna också vid några få tillfällen :D

I tölten blir hon lite passtaktig när man ökar farten och kräver mera jobb med rumpan, men det försvinner ju mer styrka hon får.
I traven ska jag försöka sätta mera tryck bakifrån så hon kommer upp i formen. Hon kommer ticka över i tölt med jämna mellanrum när hon inte orkar men det är samma sak där - med styrka blir det bättre o bättre.

Jätterolig lektion var det i alla fall. Jag var svettig och nöjd när jag var klar - Freyja också skulle jag tro :)

Nu är det snart lunch här i Frankfurt
Kram!

6 kommentarer:

  1. Hmmm du skulle snart byta till Öppen klass va? Tror inte jag vill möta dig på tävlingsbanorna... Ni börjar bli så duktiga ju.

    SvaraRadera
  2. Annica>> :) Du är gullig du! Vi får väl se hur det går... Puss!

    SvaraRadera
  3. Precis, det såg VÄLDIGT proffsigt ut i lördags! :)

    SvaraRadera
  4. Jätteroligt att det går så bra! :-)

    SvaraRadera
  5. Härligt att det går så bra! Ni lär väl kick some ass när ni tävlar sen ;)

    SvaraRadera
  6. Mhm.. Jag vill inte heller tävla mot Madde och Freyja.. Det ser så fint ut när ni rider. Jag får nog lov att lära er ngt fel så att det går sämre för er. ;-)

    SvaraRadera