01 februari, 2009

Ridglädjen åter!

Ja, jag måste säga att ridglädjen är åter och det känns inte alls kul o veta att jag förmodligen knappt kommer kunna åka upp i veckan. *muttrar*
Det började redan i onsdags när jag och Annica var uppe i lilla ridhuset. Sen hjälpte Anna ridlärare till gott igår när hon hittade på roliga övningar. Eller, roliga och roliga, men dom var nyttiga, och jag fick massor med tips för att få ordning på den där nedrans vänstergaloppen (det är inte Freyja som har problem, det är jag - men det hade jag redan klurat ut)

Sen idag tog jag och Annica oss upp till stora ridhuset på ridskolan. Där inne höll min gamla gamla ridlärare på och ha hopplektion för några små tjejer. (små, kanske i 15 års åldern) Men vi fick gärna vara i ridhuset vi med. (Jag har red för samma ridlärare när jag red på ridskolan för en sådär *host* 20 år sen)

Freyja var skitpigg och arbetsvillig. Vi fick till åtminstonde 2 ok vänstergalopper. Vi tränade växlingar, både tempo och gångarter. Och gjorde vårat bästa för att inte vara ivägen för hoppekipagen.

Sen fick min gamla ridlärare prova att rida Freyja. Hon har bara ridit islandshäst en gång, på turridning för länge sedan. Men hon fick Freyja o tölta hyfsat bra, och hon travade en snutt oxå. Freyja var rätt trött redan så det var mera en "prova lite snabbt" grejja.
Gnäggs (ja, hon kallas faktiskt Gnägg) kommentarer var "åh, är det här tölt, det känns som en blandning mellan skritt och trav" och "Vilken skön trav!" och "Vilken skön sadel!"
Jag log lite nöjt för mig själv. Med tölten klurade vi ut att det måste bero på att det är skritt takt fast i travtempo.
Jag gick hela vägen hem med Freyja genom skogen. Hon var rätt svettig. Men jag tror även hon var nöjd med dagens pass!
Skitkul!
Nu ska jag gå o lägga mig så jag är pigg i morgon.
Då är det dags för nytt dagis och nycklarna till nya huset!
Tjohooo!
:D

4 kommentarer:

  1. Men vad skönt att ni kan rida i ridhuset - lite avundsjuk faktiskt :)

    SvaraRadera
  2. Härligt att det gick så bra för er!

    SvaraRadera
  3. Ridhus.. tunnisar..;)

    hmmmm blått kök... väldigt blått. Hur ska det bli sen? :)


    Sova under tiden.. jo tjena.. har ju svårt nog att sova på nätterna. *gäspar* är glad om jag får sova ett par timmar i sträck iallafall. =P

    SvaraRadera
  4. Yeeey, härligt att ridglädjen är tillbaka. Mindre yeey eftersom du inte kommer hinna rida så mycket.

    SvaraRadera