04 mars, 2010

Bloggtorka

Ja, i min blogg råder verkligen bloggtorka. Motivationen och tiden tryter, då får bloggen stryka på foten. Det är knappt så farmen fått någon uppmärksamhet senaste veckan.

Men jag ska, framförallt för min egen del, uppdatera lite om hur det går.
Jag märker ingen större skillnad sen osteopaten var ute. Freyja låser fortfarande vänsterbogen och jag inser mer och mer att det är ett "ryttarfel" nu återstår bara att analysera vad jag gör för fel. Extremt frustrerande men samtidigt skönt att det nog inte sitter på Freyja.

Har börjat samla på mig ett litet arkiv av övningar för att få med den där bogen, men det svåra blir när högertygeln är stendöd och högerskänkeln inte heller fungerar. Det slutar oftast med att jag glömmer bort mig och gör alla möjliga konstiga rörelser med handen, trots att jag vet att det inte fungerar.

Där emot hade vi ett par dagar när jag inte hade ett dugg problem med vänsterfattningarna. Så, i samband med analysen ovan försöker jag komma på vad jag gjorde de gångerna jag fick till det rätt. Ryttarfel igen, jag är övertygad.
Jag funderar på om jag ska försöka klämma in mig på någon dressyrlektion på min jobbarkompis stall. Få mig en riktig om gång av en dressyrtränare.
Kollegan pratar ofta om de träffsäkra instruktörerna som ser precis vad hon gör för fel och lär henne hur hon ska korrigera sig, och om den träningsvärk hon har efter varje lektion.

Nå ja, igår gick det ganska bra på slutet, fick Freyja att släppa bogen ett helt varv så jag hoppade av och idag fick hon vila. I helgen hoppas jag få härliga uteritter!
Nu är det bäst jag slutar knappa innan maken blir galen på mig, jag stör visst i hans film!?
:)

Kramisar!

7 kommentarer:

  1. Mmm det är svårt det där.. men det måste vara någon kombination av ryttarfel och Freyja. Har svårt att tro att det bara är du. Så det så!
    Dressyrlektion.. läskigt ;) Jag kan hejja på!
    Och du, Micke kan väl kolla någon annanstans :P

    SvaraRadera
  2. Ja, tycker oxå det är läbbigt, men med tanke på hur Maria får jobba så tror jag det är nyttigt som fan. Även om dom säkert skulle skratta ihjäl sig åt mig o sjunga "börja om från början... börja om på nytt... " :S

    SvaraRadera
  3. Ett litet tips är.. dels att sluta rida med innerhanden och bara jobba med ytterhanden. När Ketill (som ofta fastnar i höger hand) fastnar så brukar jag - tyvärr - bli hängande i höger hand och så låser vi varandra. Efter en stund inser jag att jag ska rida med ytter (vänster) och sen lirka vänster, höger, vänster och så släpper han.
    Ett annat tips är: Rid barbacka och njut. Det är vinter ute. Du har gott om tid för att träna. Freyja är så fin i grunden så vad gör det om du bara rider rakt fram i ca 2 veckor?
    Tips nr 3: När jag brister i min påhittighet brukar jag gå in på den här sidan: http://markus.ridakademi.se/index.php?topic=8
    där finns massvis med nyttiga tips, ideer och ridutbildningar.

    SvaraRadera
  4. Jag längtar till helgen och skogsmys :-)
    Det är säkert det ni behöver...

    SvaraRadera
  5. Kul att du kommit igång med bloggandet igen :)

    SvaraRadera
  6. Det är ingen som skulle skratta... och jag tror nog du är liiite mer vältränad än vad jag är.. därav min träningsvärk.. jag är ju dessutom en gammal hagga o de ska väl ha lite ont här och där ibland..typ idag har jag ont i huvudet ;-)

    SvaraRadera
  7. Känner igen mig bra att inte alltid skylla på hästen utan seöver sina egna fel och brister.

    SvaraRadera