27 mars, 2010

Lektion och shopping

Idag var det dags för Anna lektion igen. Efter tandläkarbesöket igår bestämde jag mig för att mecka lite med utrusningen där längst fram på hästen ;)
Jag böt till mitt raka bett och till en remont som egentligen inte alls passar på Freyja. Släppte ner bettet för att minska risken att det låg mot tänderna, eller för att göra det svårare för henne att dra upp det mot tänderna.
Märkte dock att det inte hjälpte så mycket. Hörde att hon gnagde på bettet redan efter en liten stund, ngt som hon faktiskt inte har gjort så mycket med det tredelade jag haft sista tiden.
Anna föreslog att vi skulle ta av den "oanvända" nosgrimman och rida utan den. Så vi provad det. Det gick bra en liten stund, tills Freyja kom på att hon kunde lägga tungan över bettet jättelätt. Så det gjorde hon så fort jag försökte samla ihop henne. När jag lät henne länga sig, eller släppte tyglarna la hon tungan rätt igen. Knäppa häst.
Då kom Anna på den brillianta idén att jag skulle rida med bara nosgrimman istället. Så då testade vi det. Av med tränset på med nosgrimman och tyglarna i den. Jag har aldrig ridit Freyja i bettlöst, jag menar, verkligen ridit... Jag har busat ner till badet i grimma och grimskaft, och precis när jag red in henne hade jag väl tyglarna i nosgrimman också. Men inte verkligen jobbat. Så det skulle ju bli spännande.

Det tog en liten stund innan Freyja fattade vad som gällde och sen fick jag jobba ihjäl mig med sitsen. Det gick över förväntan och till och från så gick hon riktigt fint ändå. En gång hörde jag Anna fnissa där inne i mitten när Freyja gick och tuggade och sög på "bettet" trots att det hängde runt annas hals. :) Jag antar att det är ett bra tecken?

Jag är nöjd med lektionen och nöjd med att Anna kunde se framsteg i min ridning, framförallt i mina galoppskänklar. Jag jobbar hårt på att inte attackera Freyja med mina hjälper. Det börjar ge lite resultat.

Efter lektionen åkte jag och Annica och köpte mer foder och sen gick vi in på hööks och shoppade lite. Jag kom där ifrån med ett bettlöst träns, ett silikon bett och ett par slit och släng boots. Det är ju tur att det är 10% på allt där just nu. Jag blev tillräckligt ruinerad ändå ;)
I morgon ska jag nog prova det där bettlösa tränset och slitosläng bootsen. På måndag blir det säkert nya bettet. Ska bli jättespännande! :)
Nu ska jag krypa ner i soffan och mysa för mig själv, resten av familjen sover redan...
Kram kram!

3 kommentarer:

  1. Men oj vad du hittade grejer på Hööks. Kul att det gick så bra att rida utan bett. Skoj med utmaningar.

    SvaraRadera
  2. kul att det funkade utan bett, det vet jag inte om jag skulle våga på d...

    SvaraRadera
  3. Kul att du prövar att rida utan bett, jag tycker att det brukar vara mycket nyttigt för en!

    SvaraRadera