28 mars, 2010

Smörj...

*phju* Nu har jag smöjrt ett par ton stallprylar känns det som. Ser ut som om jag har hur mycket grejjer som helst men jag har ju nästan inget! *visslar oskyldigt* Alla nosgrimmor, nackstycken, ett par av pannbanden och sadeln har fått sig en genomgång. Dessutom tog jag hem ett par av betten och gav dem en genomgång i varmvatten.

Jag tror det tog bara en dryg timme trots allt. Jag använde ett "allt i ett" mojs som jag blivit kär i. Tycker att det andra fettet som jag fick med när jag köpte sadeln ger en allt för vaxig yta på grejjerna. Den använde jag dock på sadelstropparna som tar en hel del stryk annars.

Förra gången körde jag bara tränset och sadeln, med massa olika grejs. Det tog minst lika lång tid.

Prylarna var rejält skitiga efter ett par vändor i dammigt ridhus och leriga voltpass.

Nu gäller det bara o få med sig allt upp till stallet igen i morgon och bestämma vilket schabrak jag ska slänga på den här gången. Vilka i-landsproblem jag har! :)

Hoppas ni haft en mysig helg!
Kram kram!

Ps. Gick jättebra o rida med det bettlösa tränset idag. Aningens lättare än med bara nosgrimma men inte speciellt mkt svårare än med bett... Freyja verkade inte bry sig nämnvärt heller, hon kändes som vanligt. Ds

3 kommentarer:

  1. Sen vill man nästan inte använda grejerna när dom är så fina. Vad är det för allt i ett mojs?

    SvaraRadera
  2. Skönt när allt är insmort, men visst är det jobbigt att "kånka hit och dit" - nu börjar den där härliga leriga perioden också :)

    SvaraRadera
  3. Du var så duktig, kommer du hem till mig innan stallet ikväll och smörjer mitt? ;)

    Jag tyckte att det såg bra ut igår, missade ju lördagslektionen...

    SvaraRadera