27 mars, 2010

Tandis på besök!

Det här blir ju ett inlägg mest för mitt eget minnes skull. Christer kom upp strax efter 3 till stallet och började med Freyja. Sederingen var väl det jag tyckte var mest otäckt. Freyja protesterade vilt mot sprutan och sen kändes det konstigt och se henne så drogad. Hon vinglade och ett par gånger trodde jag nästan hon skulle falla omkull. Men det gjorde hon såklart inte. Christer kändes dock trygg och lung o ha o göra med och han förklarade tydligt för mig hur Freyja skulle reagera bara några sekunder innan hon gjorde precis det han sagt. När hon stod och halvsov fick hon smärtstillande och sen fick hon på sig en fin blå luva och en munstege.
Undersökningen av munnen gick relativt fort. Men Christer förklarade precis vad han tittade på och vad de olika sakerna betyder. Han sa att Freyjas munhälsa över lag var jättebra. Fin färg på slemhinnor och tandkött. Hon hade ett litet skav i kinden, förmodligen efter aachennosgrimman och sen hade hon "bettförslitningar" på de främre kindtänderna. Dock inte så jättefarligt. Mer på vänster sida än på höger.

Christer slipade ner de främsta kindtänderna i nederkäken någon millimeter för att ge mer plats åt de uppe att växa ikapp igen. Så rekomenderade han rakt mjukt bett för att minska risken att hon biter på bettet. (hon gör det ibland den lilla skrutthästen) Han provade även ut storlek på bettet och han tyckte 10,5 nog är bästa storleken för henne. Skönt, då vet jag det också.
Annars tyckte han att Freyjas tandrad var väldigt rak och fin. Så förutom bettförslitningarna hade han inget att anmärka på. Jätteskönt att veta!
*note to self* Hästarnas tänder växer till de är 13 år ungefär. Så eventuella problem med bettförslitningar bör man ha korrigerat långt innan dess (och förhoppningsvis eliminerat orsaken också)

Christer tog hand om Isak också, men det antar jag att ni får läsa om i Annicas blogg ;)
Kram!

1 kommentar:

  1. skönt att höra att det såg bra ut och att allt gick bra. intressant med hur länge dom växer, jag trodde det var innan 10 års åldern dom slutade växa...

    SvaraRadera