13 mars, 2010

Ridlektion...

Ja, det är väl en hel drös inlägg idag som sammanfattar ridlektionerna på Stenhugget idag.
Energifull fröken Anna och energigivande sol gjorde att det var lite lättare idag. Freyjas motor var inte helt igång idag heller, driva driva driva... Men det blev i alla fall lite bättre. Hon var inte stel i sidan idag, vilket var jätteskönt, dock ganska passig i tölten till en början.
Traven gick bra och skänkelvikning i trav har vi övat på så det gick helt ok det med. Många bra galoppfattningar (ja, några sämre också såklart), det kändes bra.

Jag tror att mitt självförtroende på hästryggen fått sig en rejäl knäck den här vintern men besöket hos Arwen igår gjorde att jag inte kände mig helt hopplös.
Den gamla "dressyrnerven" började vakna och jag vet hur det "ska" kännas när hästen är lös och eftergiven genom hela kroppen (jag har träningsvärk efter mina ynka 20 minuters ridning igår). Jag minns plötsligt vad det är jag måste försöka sträva efter.

Det lustiga är att igår när jag red "Larw" korsade jag nog inte mankammen en enda gång med handen... Visst är det lite skumt? Nå ja, tillbaka till lektionen idag...

Det var serpentiner och skänkelvikningar och "bananvikningar" och lite hopp! Det där med hopp tyckte Freyja var skitkul så jag ska försöka klämma in det i träningen lite oftare. Det blir ju lite annat och något som hon tycker är kul! Sen förbättrar det ju lite muskler och galoppen förhoppningsvis.

Enligt fröken Anna, som är gammal hoppryttare, är Freyja en "smart" hopphäst som trots bristen på erfarenhet själv läser när det inte är läge och hoppa utan hittar på något annat istället... Skönt dock att hon alltid glatt tittar mot det lilla söta hindret.

Eftermiddagen blev dock inte riktigt som jag tänkt mig, men vi får åka skridskor någon annan dag lillkillen och jag. När det inte är någon dum hockyturnering i ishallen :(

Nu ska vi förbereda lite middag!
Kram kram!

5 kommentarer:

  1. Vad härligt att det kändes liiite bättre.

    SvaraRadera
  2. Skoj med lektion - dumma hockeyspelare, samma hrä i Mrsta, de occuperar ishallen

    SvaraRadera
  3. Med "smart" menar fröken att Freyja ser/läser hindret och avståndet och vet när hon ska taxera av. Så hamnar hon fel så korrigerar hon sig så att hon inte ska slå sig eller rasa omkull. Det är en smart hopphäst! Tycker faktiskt att du kan prova på en hopptävling ngn gång - det kan vara kul att göra nåt annat. :-D

    SvaraRadera
  4. Hejja hejja! Snart är ni tillbaks igen. En sak i taget :)

    SvaraRadera
  5. Å vill också väcka gamla dressyrsaker i kroppen.. Fan så jäkla länge sen man skumpade runt å visste vad man höll på med.. Idag så vet jag knappt vad allt heter längre..:D
    Fast det är väl som att cykla.. sitter i ryggmärgen men ska plockas upp därifrån igen.. :)

    SvaraRadera