18 april, 2010

Bra ridpass idag!

Igår böt jag till det tredelade "vanliga" bettet för o se hur det fungerade... Det gick sådär bra kan jag säga. Hon bet och bet och bet lite till på bettet. Jag provade att hissa upp det, att hissa ner det osv. Men hon bet lika mycket i alla fall. Mest på halvlång eller lös tygel iofs. Tror inte hon tjofflade lika mycket när vi väl kom upp i lite tempo. Stack in fingrarna i munnen på henne för att känna vad hon gjorde, och det känns som om hon drar upp bettet med tungan, biter i det så det ramlar ner och drar upp det igen.. Leker eller nått... Extremt störande när man rider i alla fall. Sen var hon pigg som en mört och busig så det var iofs rätt kul ändå.

Idag böt jag tillbaka till det raka silikonbettet och sen red vi upp till stora volten på sättra för att få en möjlighet o träna lite inför tävlingen nästa helg. Nu kändes hon genast lugnare i munnen igen, så jag tror jag kör på det bettet på söndag också.

Alla ridskolehästar ställde upp sig på rad i hagen intill och tittade nyfiket när vi töltade runt, såg rätt kul ut. Hon gick bra idag, Freyjagumman min, tölten kändes energisk, traven hyfsat stabil, skritten ok och galoppen oväntat bra. Lite utåtställd i kurvorna på galoppen men inte så farligt. Tränade lite tempoväxlingar i tölten oxå, satt fint det med :) När vi var på väg hem höll jag in Freyja i tölten så Isak hamnade rätt långt före, sen släppte jag iväg Freyja och då jäklar var det ökning!! Skitkul!
Jag satt mest och log under hela ridningen idag tror jag... Härliga älskade häst, välkommen tillbaka till dig själv.. Jag har saknat dig! <3

4 kommentarer:

  1. Skönt att Freyja är sig lik igen, lycka till på tävlingen nästa helg!

    SvaraRadera
  2. Kalas att hon är sitt gamla jag :-)

    SvaraRadera
  3. Härligt att hon är sin vanliga jag igen, visst är det en härlig känsla när allt bara blir rätt.

    SvaraRadera