15 september, 2008

Pass!

I lördags när jag och Annica var ute i skogen tyckte Freyja att hon skulle börja träna på sin pass. Istället för galopp valde hon att lägga sig i pass och bara öka och öka. Eftersom jag inte hade några boots på kändes det sådär... Så igår så slängde jag på henne skyddsbootsen innan vi stack ut i skogen.

Vi var ute och busade en bra sväng först, alla möjliga gångarter och en hel del tölt på långa tyglar. Hon är en liten töltmaskin min totto! :D

Sen på vägen hem, på den långa fina raka grusvägen, bestämde jag mig för att prova att lägga henne i pass, med flit.

Startade upp en galopp, gjorde en liten kraftigare förhållning och på med skänklarna!

Det var lite ostadigt innan hon fick koll på benen, men så snart hon fattat att hon faktiskt fick passa så gick det fortare och fortare! Skitkul!

Jag tog en vända åt andra hållet också, då gick det inte lika bra men det blev ändå pass, om än kanske inte flygande.

Vi vände och körde ett sista försök och fram emot mitten fick hon till det ordentligt så jag tog bara ett stadigt tag i manen och åkte med. Jäklar vad det gick! Och kul var det!

Annica sa att den var helt ok och tävlingsbar! Så, femgång it is! Jag längtar som en toka till "pass specialen" 1 oktober med världens bästa ridlärare! OH! Det ska bli så kul!

Freyja är alltså en T2 och en passhäst i samma. Underbart!

Önskar bara jag kunde få rida en "riktig" passhäst så jag får lite bättre feeling för hur det ska vara... Jag får väl se om jag hittar någon att smöra för :)

Idag blir det samling, volter och öppna på volten. 2 dagar bus i skogen - idag är det dags för lite mera press... :P

~Maddi

3 kommentarer:

  1. Du får hojta till när du ska ut å passa så jag får se hur det ser ut.. Tror inte jag sett det förut :)

    SvaraRadera
  2. Hejja hejja ni är bäst :P

    SvaraRadera
  3. Såg att Freyjas pappa är till salu på Frotstimport:

    Kofri fra Morastöðum
    FÖDD 1995
    FÄRG Svartskäck
    E Haukur fra Akurgerði
    U Gyðja fra Stokkhólma
    UE Rauður fra Kolkuósi
    En klass 1 hingst med hela 8.31 för ridegenskaper. Tävlad både i femgång och T2 med mycket bra resultat även på de större mästerskapen. Lättväxlad och med bra aktion i alla gångarter. Underbart lynne och kan ridas av både vana och ovana. Lagom framåt och 100% stabil och pålitlig. Snäll med sina ston och mycket hög dräktighet. Hans avkommor är snygga och ärver Kofris fina lynne och lätthet för gångarterna. Med sin vackra färg och långa man är han en häst man lägger märke till såväl i hagen som på tävlingsbanan. Trivs lika bra i skogen som på bana. En häst för tävling, avel och en massa kul ridning! Finns hos mig här på Hökebo!
    PRIS 215 000 SEK

    SvaraRadera