30 augusti, 2009

Långtur

Idag stod det långtur på schemat. Jag hade spanat in en bra väg på Eniro som jag trodde skulle ta ca 3 timmar. Lina, Inga-Lill, Annica och jag stack ut i skogen vid 11 tiden med väskorna packade med fika. Freyja och Stjarna fick äran att vara laståsn... hästar. Löwsta gård är fantastiskt vacker och det finns många hus där jag skulle kunna tänka mig o bo i. Som alla gånger jag rider förbi där så drömde jag mig bort till en "annan" värld. Jag funderade på vad Freyja skulle tycka om o gå i en skrittmaskin... Nå ja, drömma kan man alltid...

En liten felridning på några hundra meter bara, men annars hade jag kartan bra i minnet. Tror inte den där lilla skruttvägen fanns på eniro, den var ju helt ny :)

Vi stannade till vid Rosersbergsbadet och lät hästarna beta medans vi sörplade i oss varmt kaffe (eller the) och smarriga kanelbullar. Hästarna mumsade glatt i gräset och Freyja var väl den som var mest änglalik och snällt höll sig där jag ville att hon skulle vara. Jag satt på samma plats heeeela tiden till skillnad från vissa andra ;)

När vi satt där o fikade var det någon som föreslog att vi skulle byta hästar på vägen hem. Jag svarade kaxigt att jag kan ta Drejjan, jag gillar när det går fort...

Det visade sig att det inte var på skoj utan jag fick snällt krypa till korset och låna ut min snälla lilla ängel och klättra upp på "Draken" Det var inte utan att jag var lätt nervös i början. Men efter att Linda försäkrat mig om att energin bara är frammåt och inte uppåt blev jag lite lugnare. Drejjan var väl inte helt nöjd med en ny ryttare på ryggen utan tyckte att han visste bäst och därför skulle han vara chef över bettet. Han spände sig och taktade en del i början men efter en stund kunde jag känna att han slappnade av längre och längre stunder.
Han sög fast i bettet på högra sidan och jag fick plocka loss det gång på gång. Till min förvåning var det lättare att få chefa över bettet i tölten. Och ork har han ju. Jag tror han skulle kunna tölta till månen och tillbaka utan problem.
Dock sa Linda att hon såg på hans ögon att han skulle dra om vi galopperade. Så det hoppade vi över. Lite rädd om livhanken är jag allt ;)
Men det gick bättre än vad jag väntat mig, och tillslut så lyssnade han ganska bra och jag fick några travsteg då o då även om de inte var planerade. Och det var tydligen ett tecken på att han slappnade av ordentligt, så det var ju  jättebra :)

Nu vet jag dock vad Linda menar när hon säger "han är lite på..." det har fått en helt ny innebörd för mig, och då var han säkert lite trött eftersom vi redan ridit i ca 2 timmar ;) Kan tänka mig hur han är när han är riktigt på. Men det var kul, otroligt bekväm tölt!

Jag tro Linda var nöjd på Freyja, det såg ut så, och när dom hamnade en bit bakom i skogen sista biten sa hon att hos satt och njöt, så det var ju ett bra betyg.

När vi kom tillbaka till stallet hade Rasmus hjälpt farfar att bygga en ny sadelkammare till "oss". Den är jättestor och fin och kommer bli kanon när alla fått upp sadelhängare och tränshängare. Superbra jobbat killar! :)

Sen bjöd jag Annica o hennes familj på middag som ett litet tack för att jag fått låna hennes man och fixa i huset i helgen. Dock hade vi klantat oss lite här på hemmafronen så det hade inte torkat på lilla toaletten. Det blev inget kakel o klinkers idag. Men har vi klarat oss utan den toaletten i ett halvår klarar vi oss nog några dagar till.
Snart är det dags o måla på övervåningen också nu när vi har fått så fint golv där. Det blev verkligen ett superlyft! :)
Dörrarna här nere ska jag försöka hinna måla klart i veckan också, måste köpa lite mer färg bara. Sen är det dags för listerna också. Åh vad jag längtar!!

Nu ska jag strax krypa ner i ett bad med en bok innan jag kryper ner i bingen. Jag är rätt trött efter den här långa underbara dagen.

Tack för idag allesammans! Jag längtar redan till nästa gång! :)

6 kommentarer:

  1. Tack för idag, utmärkt turledare... Ja, ja, ja Freyja var såå duktig som stod som ett litet ljus när vi fikade och över bron gick hon också. Börjar hon inte bli lite tråkig nu ;)?

    SvaraRadera
  2. Inga-Lill>> *haha* Näe, hon blir bara dyrare för varje dag som går... Snart kanske jag törs låta Rasmus rida ;)

    SvaraRadera
  3. Tack turledarn :)
    Jag skulle låta Isabell rida henne om hon vågade :)

    SvaraRadera
  4. jag ansöker om att få första tjing på F! du har gjort ett riktigt bra jobb med henne Madde! lugn men framåt, stoppbar- uppskattades. Tack för att jag fick rida henne, tyvärr så orkade jag inte riktigt jobba henne eftersom jag var ganska mör i kroppen efter första delen...

    SvaraRadera
  5. Annica>> Ja, varför vill hon inte det tror du? Skruttungen! :)

    Linda>> Vad gullig du är, jag blir så glad! Såhär i efterhand är jag lite sur på att jag fegade o inte galopperade, förr eller senare hade jag väl fått stopp på honom :)
    Jag provar gärna rakethästen vid "din" backe någon gång ;)

    SvaraRadera
  6. det får du gärna göra! där vet han ju vad som gäller och där är det lång stoppsträcka, om det nu skulle behövas vilket det oftast inte gör.

    SvaraRadera