03 augusti, 2009

Igår...

Igår kväll hade jag tänkt mig en mysig kväll i stallet med Annica. Har knappt sett min Gurly på 1½ vecka. Vi kom upp ganska sent, halv 8 eller så, Annica släppte mig vid hagen så jag kunde hämta båda tottarna.

Såg att Freyja hade ett sår på höger bak men tänkte jag kollar på det när jag kommer upp till stallet. Kunde ju ändå inte göra så mycket i hagen. När jag kom ut på asfalten hörde jag att Freyja tappat en sko och muttrade lite till.

Väl på stallbacken ser jag att höger bak är svullet från kotan nästan ända upp till framknät, eller vad det heter. Letar rätt på sårtvättsgrejjer och gör rent under Freyjas protester. Ringer mentorn Anna för o höra hennes åsikter om såret och får tips att lägga på en kompress dränkt i asolsprit och gasbinda så eventuellt skit dras ut ur såret. Mite kom upp o kikade lite också och gullade med Freyja när jag försökte linda benet.
Sen fick Freyja gå ut hos småtjejerna och Ronja så Mite kunde kasta ett öga på henne så det inte blev värre.

Gick upp o kikade på Annica när red och Stjarna såg jättefin ut. Även tölten när den inte var travtaktig :) Stod och log när jag tittade på alla muskler Stjarna fått sen hon flyttade till oss, och jag tänkte jag skulle visa Annica hur fint det ser ut när Stjarna rör sig...
Så jag hoppade upp och försökte mig på att visa en skvätt av alla gångarter... Stjarna o jag var ovanligt sams och hon skötte sig riktigt bra (för de som inte sett det brukar Stjarna protestera vilt bara jag sätter en fot i stigbygeln ;) ). Traven o galoppen helt ok, skritten också. Tölten... jävlar vad jag fick jobba!! SHIT!! Men jag tror jag fick till lite tölt så Annica fick se hur hon rör sig.
Tack för lånet Annica! Mycket lärorikt för mig.

Nu ska jag strax till apoteket o köpa mera asolsprit. Ska leta hemma också och se om jag hittar min handdesinfektion som kan vara bra till händerna innan jag pillar på såret ikväll.

Pok

6 kommentarer:

  1. Mmm inte kul med sår...

    *fnissar lite* du var en del anfådd när du hoppade av Stjarna :P

    SvaraRadera
  2. Nej, men typiskt -hoppas det läker bra :D

    SvaraRadera
  3. näää...åh så typiskt, men visst har du börjat jobba nu? ;-)

    SvaraRadera
  4. En veterinär tipsade mig (har ju haft en del sår på min pålle...) Koka en liter vatten och en tks salt. Häll i en petflaska eller nått annat rent. Jag använder det jämt numera. Det är så billigt att det går att bada hästen i det. Jag tvättade brunstklegg med det i kväll i brist på annat.

    Hoppas det läker bra.

    SvaraRadera
  5. Pfyrixen>> Mmm... Hoppas jag med

    Annica>> Jag var inte bara lite anfådd ;)

    Lisa>> Mm... hoppas det

    Maria>> Japp, o var fan är du? Det är ensamt utan dig!

    Eva>> Jag gjorde det också ett tag, men fick för mig att det blir gammalt och osterilt om man inte använder det så ofta?

    SvaraRadera