22 augusti, 2009

Ovalbanekurs!

Idag var det Ovalbanekurs för Anna på Tjusta i härligt ösregn som kontrast till förra kursen då det var 30 grader varmt och solsken. Precis som sist dansade hästarna in i transporten på mindre än 8 minuter (4 hästar, en i taget). Det gick bra att köra och vi var framme enligt tidsschemat.

Första passet gick ganska bra när Freyja väl släppte efter och började jobba med bakdelen. Hon var lite tjofflig i början i tölten. När tölten väl släppte efter lite sidoflyttningar och öppna kändes hon hur bra som helst. Jag fick även visa fröken hur mycket vi tränat på traven och Freyja passade på o visa att hon kan samla sig riktigt fint även i den.
Galoppen strulade lite, fattningarna blev knas. Jag tror det var för Freyja började bli lite trött på slutet och inte riktigt var fokuserad.
Passen gick väl inte så bra alls men det gör ju inte så mycket.

Vi åt Inga-Lill's smarriga pastasallad till lunch medans hästarna vilade en stund (och vi fick en chans o torka lite)

Andra passet kändes hon lite kort i baksteget till en början men när det släppte så gick hon som på räls i både tölten och traven. Galoppen blev en massa felfattningar, helt plötslig tyckte Freyja att vänster galopp var hennes grej!?
Passen gick bättre andra lektionen och hade vi bara haft lite mer fart hade det nog blivit riktigt bra.

Lastningen hem gick ännu fortare och väl hemma var det dag för sadelvård. Av någon märklig anledning var all utrustning lerig och sandig, dessutom var alla mina kläder blöta. Kan det ha haft ngt o göra med regnet? Kanske, men vad gör det när man får gå på sånna här toppenkurser!

Jag är helt slut och jättenöjd! Ska strax krypa ner i sängen så jag är utvilad på lektionen i morgon - också den för Anna :)

Tack för idag allihopa!
Kram kram!

5 kommentarer:

  1. Vad härligt med kurser. Är inte lite avis, nä då.
    Hoppas ni får en trevlig och händelserik helg!

    SvaraRadera
  2. Tänk att lastningen går så bra numera. Den där tränaren verkar ha gjort underverk med både dig och Freyja. Du får gärna sms hans telefonnummer, jag fick det från Lisa tidigare, men vet inte vad det tog vägen.
    Idag får ni bättre väder på kursen i alla fall.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vi börjar få lite rutin på det här med att lasta tror jag minsann :)

    SvaraRadera
  4. Dannie>> Nog var den händelserik alltid. Tre lektioner samma helg snart kanske jag lär mig rida ;)

    Eva>> Ja, det är så himla skönt! Jag kan skicka dig Jannes nummer, men han är svår o få tag i, bara så du vet....

    Annica>> Absolut! Övning är träning - eller nått ;)

    SvaraRadera
  5. Vad härligt att det går så bra med lastningen nu!! :D SUperbra! Och som jag skrev hos Annica, tävling nästa gång! *yeey* Ska bli kul!! Kram!

    SvaraRadera