13 augusti, 2009

Underbara ridvägar...

Jag tycker ju att vi har fantastiska vägar runt stallet och nu har jag tack vare Maria upptäckt en hel uppsjö av ännu mer fantastiska ridvägar.

Igår red jag och Linda iväg till "Slalombacken" en skitmysig tur på en sådär 1,7 mil :) Vi var väl ute i nästan 3 timmar så det var tur att vi hade tagit på hästarna reflexer.

Linda och jag hittade jättemånga stigar som vi skulle vilja kika närmare på, för att inte tala om de kilometervis med anlagd grusväg man kan rida på när man väl kommit över väsbyån.

Vi red förbi Sättra, E4'an och bort genom Lövsta gård. På Lövsta gård var allt så snyggt rent och oklanderligt så vi skojjade och sa "hoppas inte hästarna skiter här..."
Såklart så stannade en snubbe i en bil och började prata med oss och vad händer? Jo då, Drejjan la en STOR hög mitt i en fin gruskorsning kantad av gatustenar.
Jag hoppade av Freyja och medans Linda tog hand om hästarna sprang jag till det närmsta stallet och knackade på.
"Hohoooo! Finns det någon här? Våra oborstade hästar har bajsat på er superfina grusväg, jag skulle behöva en grep eller nått..." (det var för övrigt stallet på första sidan här)
Tjejen som var inne i det oklanderliga stallet skrattade lite och hämtade en grep och en korg. Det var helt galet snyggt inne i stallet! Solarium, takfönster, stora stallskåp brevid varje uppbindningsplats... Jag tror inte ens det luktade häst i stallet fastän hästarna stod inne.

Sen hann vi nog inte mer än 30 meter så passade Freyja på o lägga en hög oxå... Typiskt!

"Slalombacken" var en rätt lagom sugande lång uppförsbacke. Två vänder tog vi upp och ner. Drejjan klarade nästan två och Freyja var slut efter 1 och en halv.

Sen kikade vi runt på grusvägarna omkring och planerade en långritt någon helg - med kaffe!
Det fanns oändliga möjligheter till långturer där borta. Och det är egentligen rätt synd att jag varit på Stenhugget i snart 6 år och inte ens ridit där borta. Nå ja, nu har jag äntligen tagit mig dit!
Tror jag ska rida hem o ta en fika någon dag också :P

En supermysig långtur på en kväll mitt i veckan :)
Tack Linda o Drejjan för trevligt sällskap, det gör jag gärna om!

Nu ska jag väl jobba lite, o sen ska jag se hur långt det är om man rider runt oxunda sjön. Maria har pekat ut lite mer nya ridvägar där borta för mig. Hon är ju "inriden" där ;)

Kram kram!

4 kommentarer:

  1. Kul, då har vi lite att göra då :)

    SvaraRadera
  2. låter så underbart! usch vad jag saknar de mysiga skogsturerna! :(

    SvaraRadera
  3. tack själv!!! det var kanonkul! 1.7 mil...jo jag tackar. Om vi lyckas knåpa ihop vägen vidare runt Oxundasjön och lite skogsavstickare så behöver inte vi åka till island för långturer!!! haha, vad bra vi har det!

    SvaraRadera
  4. Annica>> Absolut!

    Pfyrre>> Jag förstår det, det är ju bland det bästa med o ha häst...

    Linda> jo, det var en bit!
    Tror du vi kan få någon o ställa ut ett utespa längs vägen så blir det ju nästan som island :P

    SvaraRadera