03 maj, 2010

Usel bloggare...

Ja, jag känner att jag verkligen varit en usel bloggare på sistonde. Två veckor med totalt kaos på jobbet har gjort att jag helt enkelt inte haft lust o sitta framför burken på kvällarna.
Jag får väl försöka mig på att göra en liten sammanfattning, och vid ngt annat tillfälle skriva ett längre inlägg om tävlingen förra helgen :)

Freyja brunstar och fäller som aldrig förr. Hon äter dåligt och är bänglig o rida. Hon kom på, bara en vecka innan tävlingen, att det där med o lägga tungan över bettet är fiffigt... :S Sådär kul tycker matte så nu är det test av fyrahundrafemtioelva bett i kombination med varenda nosgrimma jag har för att komma tillrätta med det problemet.

Som tur var gick hon ganska bra på banan på tävlingen (framridningen var hemsk!) så jag lyckades skrapa ihop både bra (6 or och 6½ or) och usla poäng (2,5 och 3).

Dom usla poängen gav mig en fin liten näsbränna och påminnelse om hur lite jag egentligen kan om den där magiska gångarten tölt. Först var jag verkligen skitgrinig på den enda dommaren som gav mig den usla poängen 2,5 i arbetstempo tölt.
När jag pratade med en av mina instruktörer senare på kvällen fick jag dock klart för mig att om den här dommaren gav mig 2,5 så skulle jag nog inte ha mer... Och av en annan instruktör och dommare fick jag kommentaren "Ja, hon är ju lite facit i dommarvärlden och hon har ett öga för takt som ingen annan..."

Jag beslöt mig helt enkelt för att försöka lära mig av det istället. Så jag ringde Lena och nu är vi ett gäng som är inbokade på kurs på lördag! Ska bli SÅ kul!

Lite kort om passet idag så satt hon fast i högerbogen igen, men jag undrar om det inte är jag som sitter knasigt... Nå ja, det lär säkert ordna sig. Idag mixtrade jag massor med min hand, min sits, försökte med att bredda handen, hålla ihop den, trippelkolla att tyglarna var lika långa, att jag satt exakt lika med benen, försökte ta fram innerskänkel för att se om det gjorde någon skillnad, försökte ta fram ytterskänkeln... Vet inte om något av mina försök egentligen hjälpte men jag tror att det blev lite bättre i slutet.

Näe, usch, det blir långa inlägg när man bloggar sällan...
Dags o sluta nu :)

7 kommentarer:

  1. Klok du är Madde :) Man kan som du säger lära av omdömena fast man först inte blev särskilt glad.. Experimentera och reflektera tror jag man kommer långt med :) Vi försöker komma i kontakt med J Kalma, men han svarar ju sällan ;) har du hans mail adress? Om du har, kan du ansa den till mig då?

    SvaraRadera
  2. Ja, det ska bli spännande att höra om kursen. Jag hade i alla fall lite aha upplevelser idag. Lilla fröken kommer säkert igen snart med både matlust och vilja :-D. Tur du har så många bett och prova på den lilla busen ;-)...

    SvaraRadera
  3. Lisa>> jag har hans mail, men det bästa är nog o skicka sms... Mail svarar han nog på sämre än på telefon :P


    Inga-Lill>> *haha* Ja, jag har ju lite o testa med... Idag la hon bara tungan över bettet en gång iaf :) Tredelat med tungfrihet och aschennosgrimman

    SvaraRadera
  4. Ja nu jäklar ska vi lära oss att tölta :P

    SvaraRadera
  5. Du kanske skulle prova att rida med bettlöst ett tag?

    SvaraRadera
  6. Ska bli kul och höra hur kursen gick.
    För det är väl domaren som har kursen? För jag fattar inte hur hon dömde. Det verkade ligga mycket i tempot, hellre än takten, ska bli intressant att höra.

    SvaraRadera
  7. Ylvish>> Har gjort det oxå, köpt nytt bettlöst träns och har även ridit bara i nosgrimma... Men eftersom vi ska tävla lite här nu så måste jag hitta ngt bett som fungerar, för jag vill inte rida bettlöst på tävling :)

    Eva>> Jag vet precis hur hon dömde, det var inte tölt... (har ju pratat med henne) Läser man noga i Sport Judges Guidelines står det så här "incorrect gait (e.g. 3-leg support which is a phase of walk) "
    Och jag hade med största sannorlikhet 3 hovar i backen samtidigt :P

    SvaraRadera