01 juni, 2009

Ovalbanekursen 31/5

Idag är jag mör i både kropp och hud efter gårdagens kurs. Jag känner av lite träningsvärk men värst är nog min fina mörkröda hud :P
Jag brännde mig lite grann i solen, men det var det värt!!

Vi hämtade transporten i lördags kväll, lasttränade lite. Gick jättebra. Fick höra att Freyja sett halt ut i höger bak under dagen så jag longerade lite innan jag red. Det syntes ingenting. Så vi red en stund och lasttränade igen. Sedan packade vi klart bilen och åkte hem.

Var i stallet vid 07:40 igår morse. Pysslade och fixade lite innan vi hämtade hästarna. Freyja gick på snällt och Stjarna bara någon minut senare. 08:10 satt vi i bilen på väg mot Tjusta Gård.
Jag körde och jag lovar att jag var hyggligt nervös och inte alls sugen på o möta alla transporter som var på väg till Sättra för att tävla.
Det gick bra dock, och när jag väl kom ut på stora vägen kändes det bättre. Hästarna stog ganska snällt i transporten och en dryg timme senare var vi framme. Vi lastade av hästarna och Annica höll koll på dem medans jag försökte bygga en hage i rasande takt.

Vi hann kika lite när de andra red innan det var våran tur. Freyja var lite stel i början av passet som vanligt, om det inte ger sig snart får jag ta ut en ET som får titta på henne lite.
Det släppte dock efter en liten stund och hon var som vanligt. Oväntat fokuserad trots att vi inte var hemma. Böja..mjuka..volt..ut med rumpan..tölt..kortare tempo..mera energi..osv...
Sen ut på ovalen och träna tölten och traven och galoppen. Var ett helt ok första pass för dagen.

Ut med hästarna i hagen igen och så hann vi kika lite till innan det var dags för lunch.

Passet efter lunchen var bättre, men jag måste sluta "fega" i tölten och våga kräva det där lilla extra.  Hon kan ju, så det finns egentligen ingen anledning för mig att lalla på i "bekvämlighetstölt". Framförallt inte på tävlingen.
Traven gick väl sådär. Det är en svår balansgång att få henne att ta i, helst i någorlunda form, och inte slå upp i tölt.

Galoppen gick bra som tusan! Jag fick också klart för mig att hon går i en rätt bra form med bra kliv i galoppen. Skitkul! jag blev såååå mallig! Ska få en liten filmsnutt på mailen sen så jag får se ordentligt. Det är ju svårt att göra sig en uppfattning om hur det ser ut när man bara sitter ovanpå...

Hästarna fick mat och vila en stund innan vi började packa hem dem. Vi svampade av dem och försökte truga i dem vatten.

När vi väl lastade gick hästarna på mer eller mindre på en gång och knappt 5 minuter senare satt vi i bilen på väg hem.
Nu stod hästarna så stilla så jag nästan trodde dom hade dött. Men Annica försäkrade mig om att hon såg två mular genom fönstret, och dom var inte uppochnervända. Tror dom var rätt trötta.

När vi kom hem städade jag transporten och Annica tömde bilen. Sedan slängde vi på träns och skrittade ner till badet för allmän avsvalkning av varma hästar och sönderbränd Madde.

Att Freyja simmar som en lycklig toka vet vi ju, men till och med Stjarna simmade två varv. Hon måste ha varit varm och tyckt att det var jätteskönt!
Det var faktiskt rätt skönt i vattnet. Kanske ska jag ta en sväng ner till badet ikväll också om vädret håller i sig under dagen. Men då ska jag ha badkläder med mig. Jag börjar bli lite trött på klädsim.

Allt som allt, en helt underbar fantastisk toppendag!
Jag är så nöjd så nöjd så nöjd!! Både med kursen, med världens bästa kompis och världens bästa hästar! Och fröken såklart! Som får en att känna sig så duktig!!

Nu måste jag nog jobba lite. Kanske fixar jag någon bild senare ikväll. Men av någon märklig anledning är min kamera fylld med bilder på Pelle, Lisa, maskrosor, gräs, himmel, stolpe och någon bild på en häst här och var ;)

Kramisar!

1 kommentar:

  1. Åh, vill se bilderna på maskrosor ;)
    Tack själv tjejen, vi är ju så himla bra som tog oss iväg själva, helt själva :)
    Och när det gäller tävling, ska du inte upp i öppen snart... vill ju inte bli slagen av dig jämt, ni var ju jättebra igår. *kram*

    SvaraRadera